​Ny återvinningsstation ställs ut i Öjersjö

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2016 08:29 CET

Den 1 februari ställdes en ny återvinningsstation ut i Öjersjö i Partille i höjd med Isfabriken vid Öjersjövägen-Hålsjövägen. Den nya återvinningsstationen kommer avlasta stationen i Öjersjö centrum och ge service till boende i det nya området i Öjersjö.

Magnus Örnborg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) är glad för den här placeringen.

– Med den här nya återvinningsstationen hoppas jag att vi ska underlätta invånarnas återvinning och göra vardagen enklare för boende här, säger Magnus Örnborg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).
– Vi har i gott samarbete med Partille kommun hittat den här platsen och erhållit ett permanent bygglov. Det borgar för långsiktighet så att hushållen kan lita på att återvinningsstationen kommer att finnas kvar länge nära dem. Det är ju i själva verket konsumenten som startar återvinningen av förpackningar och tidningar när de källsorterar dem i hemmet och sedan lämnar dem på FTI:s återvinningsstationer.

På FTI:s hemsida hittar återvinnare enkelt en återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig. Där ser man också när en station töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation. På FTI hoppas man att denna service ska underlätta och vara till nytta för alla återvinnare runt om i landet. Genom att lägga in en genväg på skärmen i sin mobiltelefon når man snabbt aktuell information.

– Fler och fler hittar den här funktionen på hemsidan, säger Magnus Örnborg.

Återvinningsstationer är till för att hushåll och privatpersoner ska kunna lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning.

Även företag och andra verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Grovsopor lämnas till den anläggning som kommunen hänvisar till. Liksom återvinning av förpackningar och tidningar är det miljömässigt vinst – varje gång!

Det är FTI som, på uppdrag av producenter verksamma i Sverige, samlar in och ser till att förpackningar och tidningar återvinns. Det görs bland annat via 5 800 återvinningsstationer runt om i hela landet.

Magnus Örnborg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

magnus.ornborg@ftiab.se