Fotograf: Ola Elmquist

FUB kommenterar: Äntligen lyssnar regeringen!

”Äntligen har regeringen hörsammat funktionsrättsrörelsens krav på att gå ifrån besparingskravet i den statliga LSS-utredningen”, säger Riksförbundet FUB:s första vice ordförande Lillemor Holgersson. I tilläggsdirektiven, som presenterades vid en presskonferens idag, får utredaren även förlängd utredningstid till den 15 december 2018.

Besparingskravet tas bort, men utredaren får inte presentera förslag som leder till kostnadsökningar. Riksförbundet FUB hoppas nu på ett seriöst arbete, som gör att LSS intentioner kan återupprättas, så att människor med omfattande funktionsnedsättningar och deras anhöriga kan andas ut och får möjlighet att leva ett liv som andra. Lena Hallengren visar öppenhet mot funktionsrättsrörelsen och Riksförbundet FUB ser fram emot ett ökat samarbete med LSS-utredningen för att tillföra kunskap om hur kvaliteten i LSS-insatserna kan öka.

Riksförbundet FUB ifrågasätter dock att den nuvarande utredningen ska sitta kvar:

”Har man lojalt arbetat fram förslag under tvåårstid utifrån omfattande besparingskrav, är det sannolikt svårt att ta fram trovärdiga förslag som innebär en nödvändig kvalitetshöjning av LSS-insatserna.”, säger Lillemor Holgersson.

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. FUB står för Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Vi är drygt 25 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.