FUJIFILM X100F

FUJIFILM X100F

Förbättringarna är många i nya FUJIFILM X100F, den fjärde generationen i FUJIFILMs rosade serie av premium-kompaktkameror med APS-C-sensor och hybridsökare. Upplösningen har ökat till 24,3 megapixel och den snabba autofokusen har fått betydligt fler punkter. Introduktionen av bland annat AF-joystick och en kontrollring runt det högklassiga vidvinkelobjektivet samt mer lättåtkomlig placering av viktiga knappar är andra egenskaper som gör X100F till en perfekt kamera för ögonblicksbilder.

Femtio procent fler pixlar

Modellerna i FUJIFILMs X100-serie har ända sedan introduktionen av den allra första versionen 2011 uppskattats av kräsna fotografer som vill ha ett kompaktare alternativ till systemkameran – men inte är beredda att kompromissa med bildkvaliteten. Och på den punkten har nya X100F blivit ännu vassare. Kameran använder samma 24,3 megapixel X-Trans CMOS III-sensor och kraftfulla processor som i den semiprofessionella systemkameran FUJIFILM X-Pro2, vilket betyder att upplösningen har ökat med 50 procent jämfört med föregångarnas 16-megapixelsensorer. Samtidigt utnyttjas kraften i vår nya X-Processor Pro till att ge bilder med lågt brus långt upp i ISO-skalan och inte minst FUJIFILMs berömda färgåtergivning, en egenskap vi är särskilt stolta över.

Det specialutformade färgmosaikfiltret framför X-Trans CMOS-sensorn utesluter också behovet av skärpeförsämrande lågpassfilter för att minska risken för moiré. I kombination med kamerans högkvalitativa vidvinkelobjektiv, FUJINON 23mm F2 (motsvarande 35mm), betyder det bilder med en fantastisk detaljrikedom och briljans med möjlighet att göra utskrifter i riktigt stora format.

Smidigare kontroll

Men bildsensorn och processorn är inte de enda egenskaperna vår nya premiumkompakt har gemensamt med systemkameran X-Pro2. Även i hanteringen finns det stora likheter. Nu hittas flertalet viktiga knappar och reglage på höger sida av skärmen istället för som tidigare till vänster, vilket innebär att kameran blivit enklare att manövrera med en hand. ISO-inställningen har integrerats i slutartidshjulet, där ett litet fönster visar inställd känslighet. För att ändra lyfter man en yttre ring, vrider till önskat värde och släpper. Smidigt och lätt att överblicka. Genom en menyinställning går det också att ändra ISO-tal genom att snurra på kamerans främre inmatningshjul. Vidare har kamerans traditionella hjul för val av exponeringskompensation (± 3 EV i tredjedels steg) också försetts med ett C-läge. Med detta går det att öka eller minska exponeringen ännu mer, ända upp till 5 EV-steg. Och så har vi placerat en kontrollring runt objektivet, som bland annat kan användas för snabbinställning av vitbalans och val av digital telekonverter.

AF-joysticken som blev en omedelbar succé på X-Pro2 används nu även på FUJIFILM X100F för att snabbt kunna välja bland autofokuspunkterna, som dessutom har blivit 91 till antalet. Nära dubbelt så många som tidigare. 49 punkter i mitten av det stora fokusområdet är fasdetekterande och ger maximal fokushastighet. Har man behov av ännu mer finjustering av fokuspunktens placering går det att via menyn aktivera ett rutnät med hela 325 AF-punkter.

En sökare för varje smak

En unik finess i FUJIFILMs kameror i X100- och X-Pro-serien är hybridsökaren, som kan kopplas om mellan optisk och elektronisk sökarbild. Den optiska, en typ av genomsiktssökare, ger den mest direkta upplevelsen medan den elektroniska passar bäst om man vill se motivet så som det registreras av bildsensorn. Men båda erbjuder ett överflöd av information, om man så vill. Och att växla från den ena till den andra går på ett ögonblick.

Utnyttjar man den optiska sökaren går det att aktivera en liten elektronisk bild i nedre högra hörnet. Den kan visa antingen hela motivet eller endast en förstorad del ifall man vill ha hjälp att ställa skärpan manuellt. Andra hjälpmedel för det ändamålet är digital split image (en digital version av traditionell snittbild) och focus peaking. Föredrar man autofokus flyttas fokuspunkten och ljusramen som markerar bildutsnittet automatiskt för att kompensera för parallax när kameran ställer skärpan på olika avstånd.

Fångar flyktiga motiv

Med sin nya processor har FUJIFILM X100F blivit ett ännu bättre verktyg för ögonblicksbilder, exempelvis gatufotografi. Starttiden är endast 0,5 sekunder och tack vare den fasdetekterande autofokusen är avtrycket blixtsnabbt. Serietagningen har hög prestanda, med 8 bilder/s upp till 60 bilder i följd med JPEG eller 25 bilder med RAW. Genom att koppla om till elektronisk slutare kan man få exceptionellt korta slutartider, ned till 1/32 000 sekund, och frysa även ultrasnabba skeenden. Eller växla över till video och fånga rörliga motiv i Full-HD (1920x1280 pixlar, upp till 59,94p).

Vill man ha så färdiga bilder som möjligt redan när de sparas på minneskortet erbjuder X100F hela 15 filmsimuleringslägen som återskapar känslan hos klassiska analoga filmtyper. Exempelvis Velvia, Provia, Classic Chrome och det utsökta svartvitläget Acros. Eller utnyttja den inbyggda RAW-konverteringsfunktionen, justera bilderna precis som du vill ha dem och dela direkt till dina vänner på sociala medier via kamerans Wi-Fi-funktion. Och när du reser med FUJIFILM X100F behöver du inte tänka på att packa den medföljande externa batteriladdaren. Batteriet kan nämligen även laddas i kameran med hjälp av dess micro USB-uttag.

Rek ca pris: 13 999 SEK 13 999 NOK
Tillgänglig: Februari 2017 i svart och silver

Funktioner i FUJIFILM X100F

• 24.3 megapixel APS-C X-Trans CMOS III sensor utan optiskt lågpassfilter
  • Högklassigt vidvinkelobjektiv, FUJINON 23mm F2 (motsv. 35 mm)
  • FUJIFILM X-Processor Pro för bättre bildkvalitet samt snabbare starttid och autofokus
  • Hybridsökare – optisk sökare (OVF) med avancerad digital information samt elektronisk sökare (EVF) med 2 360 000 punkters upplösning
  • Känslighetsområde från ISO 200 till 12 800, kan utökas ända upp till ISO 51 200
  • Videoinspelning i Full-HD (1920x1280 pixlar, max 59,94p) med bitrate 36 Mbps. 2,5 mm mikrofoningång ger möjlighet till bättre ljudkvalitet
  • Serietagning 8 bilder/s, upp till 60 bilder i följd med JPEG eller 25 bilder med RAW
  • Autofokus med 91 punkter, de 49 centrala är fasdetekterande. Expanderbart upp till 325 AF-punkter för ännu högre noggrannhet
  • Förbättrad hantering med AF-joystick, kontrollring runt objektivet, ISO-inställning inbyggd i slutartidshjulet och knappar flyttade till höger om skärmen för enklare åtkomst under fotografering
  • Nytt C-läge i hjulet för exponeringskompensation ger möjlighet att öka/minska exponeringen med upp till 5 EV-steg.
  • Möjlighet att använda elektronisk slutare med en snabbaste tid på 1/32 000 s
  • Inbyggt ND-filter (3 steg) för att kunna utnyttja stora bländaröppningar i fullt dagsljus
  • 3-tumsskärm med 1 040 000-punkters upplösning
  • Inbyggd blixt med intelligent fullautomatik samt tillbehörssko för extern blixt