Fujitsu Digital Annealer Cloud Service - inspirerad av kvantteknologi för snabb lösning av kombinatoriska optimeringsproblem

Nyhet -

Denna release är en översättning av Fujitsu Ltd:s engelska utskick som publicerades den 15 maj 2018 på http://www.fujitsu.com/global/about/resources/news/press-releases/2018/0515-01.html

Stockholm, 21 maj, 2018

Fujitsu lanserar nu Digital Annealer Cloud Service, som är en databehandlingstjänst via molnet inspirerad av kvantteknologi. Den nya tjänsten utgår från Fujitsu Digital Annealer, vilket är nästa generations arkitektur som med inspiration av kvantteknologi kan genomföra höghastighetslösningar av kombinatoriska optimeringsproblem. Tjänsten är sedan i tisdags tillgänglig i Japan, och kommer att rullas ut under budgetåret 2018 i Nordamerika, Europa och Asien.

Digital Annealer Cloud Service utlovar användbarhet på en rad områden som inte kan hanteras av traditionella datorer på grund av de massiva databehandlingsvolymer som dessa uppgifter kräver.

Dels handlar det om uppgifter som berör företag i en mängd branscher; som att öka hastigheten i sökningar efter likheter i molekyler inom medicinsk forskning, optimisera finansportföljer, personalisera annonser inom digital marknadsföring, samt optimera sortering av lagerkomponenter för fabriker och inom logistik. Men användningsområdena omfattar också mer generella samhällsutmaningar, exempelvis trafikstockningar eller återhämtningsplaner vid katastrofer.

I samband med lanseringen av denna nya molntjänst kommer också Fujitsu Digital Annealer Technical Service, som ska fungera som stöd för programvaruutvecklingen gentemot kunderna, genom att identifiera problem samt skapa och implementera matematiska modeller.

Susanne Carlsson, Marketing Manager Product Business Unit, Fujitsu Sverige
e-post: Susanne.Carlsson@se.fujitsu.com