Fujitsu får ledarroll i europeiskt innovationsprojekt

Fujitsu får ledarroll i europeiskt innovationsprojekt

Stockholm, 8 november – Fujitsu har tilldelats den tekniska ledarrollen i ett nytt, EU-finansierat innovationsprojekt om säkerhet kopplat till Internet of Things. Projektet, “Predictive Security for IoT Platforms and Networks of Smart Objects”, syftar till att öka säkerheten genom att möjliggöra automatiserad riskhantering av IoT-system inom bilindustrin, tillverkningsindustrin, vårdsektorn och samhällskritisk infrastruktur. Projektet inleds i januari 2018.

- Att Fujitsu fått förtroendet att medverka i ett innovationsprojekt på EU-nivå ser vi som ett kvitto på vår position som ledare inom utveckling och implementering av IoT-lösningar. Jag ser fram emot att följa arbetet med att skapa säkra lösningar för användandet av Internet of Things inom såväl privat som offentlig sektor, säger Karin Schreil, vd Fujitsu Sverige.

I projektet – som stöttas av EU:s forskning och innovationsprogram Horizon 2020 – kommer Fujitsu, tillsammans med 13 andra ledande aktörer inom IoT och cybersäkerhet, arbeta för att framtidssäkra användningen av nästa generations dynamiska och decentraliserade IoT-system. Aktörerna kommer att ta fram skyddslösningar för system och robotar, med målet att höja den generella säkerhetsnivån för konsumenter, industrin och samhället i stort.

Genom att kartlägga säkerhetsaspekterna av IoT-enheter med artificiell intelligens och big data, kommer aktörerna utveckla ett flertal öppna, skalbara och datadrivna säkerhetstjänster. Lösningarna och rekommendationerna kommer att fungera som ett ramverk för hur plattformsleverantörer och tillverkare av IoT-enheter kan säkra sina produkter och tjänster i linje med befintliga och framtida säkerhetskrav.

Övrigt
Projektet inleds i januari 2018 och löper fram till december 2020. Finansieringen kommer från EU:s forskning och innovationsprogram Horizon 2020. För mer information om Fujitsu Industry 4.0 Competence Center i München, besök: http://www.fujitsu.com/fts/about/resources/news/press-releases/2017/emeai-20170523-fujitsu-s-new-industry-4-0-competence-center.html

Läs Fujitsus blogg: http://blog.ts.fujitsu.com
Följ Fujitsu på Twitter: https://twitter.com/Fujitsu_Global
Följ oss på LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/fujitsu-sweden
Följ oss på Facebook: http://www.facebook.com/FujitsuSverige
Fujitsus bildbank och mediaresurser: http://mediaportal.ts.fujitsu.com/pages/portal.php
Fujitsus nyhetsrum på MyNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/fujitsu

Om Fujitsu EMEIA
Fujitsu ger kunderna möjlighet till att kapitalisera på digitala möjligheter genom att hjälpa dem att balansera ett robust ICT och digital innovation. Fujitsus kompletta produktportfölj, lösningar och tjänster kunderna en konkurrensfördel i en tid präglad av digital transformation. I Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika (EMEIA) sysselsätter företaget fler än 29.000 personer. För mer information, se http://www.fujitsu.com/fts/about/

Fujitsu är ett ledande japanskt ICT-företag som erbjuder ett komplett utbud av produkter, tjänster och lösningar inom IT, kommunikation och verksamhetsutveckling. Cirka 155 000 Fujitsu-medarbetare bistår kunder i fler än 100 länder. Vi använder vår erfarenhet och kraften i ICT för att utforma framtiden tillsammans med våra kunder. Fujitsu Limited (TSE: 6702) rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,5 biljoner yen (40 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2017. För mer information vänligen besök: http://www.fujitsu.com.

Om Fujitsu Sverige
Fujitsu Sverige ger kunderna möjlighet till att kapitalisera på digitala möjligheter genom att hjälpa dem att balansera ett robust ICT och digital innovation. Fujitsus kompletta produktportfölj, lösningar och tjänster ger kunderna en konkurrensfördel i en tid präglad av digital transformation. Svenska Fujitsu har cirka 600 medarbetare och kontor över hela landet. Våra kunder finns bland annat inom bank och finans, detaljhandel, tillverkningsindustri och publik sektor. http://www.fujitsu.com/se/