Fujitsu Siemens Computers lanserar miljöanpassad arbetsstation

CELSIUS V840 heter Fujitsu Siemens Computers senaste arbetsstation. Tillverkningen sker efter hårda miljökrav vilket bland annat innebär att inga miljöfarliga produktionsavfall skapas. Även ergonomin har prioriterats och datorns speciella chassi gör att den har lägst ljudnivå i sin klass. CELSIUS V840 har ett speciellt konstruerat chassi med stora fläktar som kan snurra i lägre hastighet och ändå kyla maskinen tillräckligt. Detta gör att datorn har lägst ljudnivå i sin klass. Ergonomin är ett prioriterat område för Fujitsu Siemens Computers och tillverkaren har flera datormodeller med generellt lägre ljudnivå som standard. – Dessutom tillverkas CELSIUS V840 enligt ISO14001-standarden, vilket ställer hårda miljökrav, säger Anders Nilsson, produktchef på Fujitsu Siemens Computers. Detta innebär bland annat inget miljöfarligt produktionsavfall, blyfria kretskort och lödningar, samt minimal användning av bly och halogen. CELSIUS V840 är utrustad med dubbelkärniga Opteron-processorer från AMD och fullt förberedd för en uppgradering till fyra kärnor. De fyrkärniga Opteron-processorerna lanseras av AMD inom kort och datorns redan höga prestanda kan då ökas ytterligare. CELSIUS V840 är utvecklad för arbeten med applikationer som kräver flera processorkärnor, till exempel simulering, CAD, mjukvaruutveckling och digital medieproduktion. Till skillnad från konventionella dubbelkärniga arbetsstationer erbjuder CELSIUS V840 mer datorkraft, större minne och bättre möjligheter till uppgraderingar. Datorn har ett snabbt DDR2-minne vilket behövs för applikationer med stora minneskrav. För dem som arbetar med digital medieproduktion erbjuder CELSIUS V840 en mycket hög grafisk prestanda eftersom datorn är utrustad med dubbla OpenGL grafikkort. Mer information om CELSIUS V840 finns i bifogat faktablad. Om Fujitsu Siemens Computers: Fujitsu Siemens Computers är Europas ledande IT-företag med fokus på nästa generations IT-användare. Företagets breda produktportfölj innehåller allt från hemdatorer och produkter för det digitala hemmet till verksamhetskritiska produkter och infrastrukturlösningar för stora verksamheter. Fujitsu Siemens Computers finns på alla nyckelmarknader i Europa, Mellanöstern och Afrika. Företagets tjänstedel täcker fler än 170 länder över hela världen. Med ägarnas, Fujitsu Limited och Siemens AG, innovativa kraft och globala räckvidd i ryggen, kan Fujitsu Siemens Computers möta behoven hos såväl internationella företag som privatpersoner. Fujitsu Siemens Computers är godkänt av Statskontoret som leverantör av servrar, lagring, tjänster, stationära och bärbara datorer. Företaget är en medlem av FN:s Global Compact-initiativ. Mer information om bolaget finns på www.fujitsu-siemens.se. För mer information, vänligen kontakta: Anders Nilsson, Produktchef, Fujitsu Siemens Computers Tel: +48 8 58 88 82 43 Mobil: +46 73 978 82 43 E-post: anders.nilsson@fujitsu-siemens.com