Bygglovet klart för Lopme Laante på Funäsdalsberget

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2016 15:28 CET

Bygglovet är nu klart för Lopme Laante, den nya samiska temapraken på Funäsdalsberget. Nu ska entreprenaden  handlas upp och bygget av både torvkåtor och rengärden startar redan i sommar. Sommaren 2017 kommer parken att vara klar för invigning men intresset är stort redan nu. Detta gäller även i Norge med Röros bara några mil bort.

-Funäsdalen får en ny världsunik attraktion som med hjälp av FunäsGondolen blir lättillgänglig för alla på ett fantastiskt sätt. Funäsdalsberget, som är ett riktigt upplevelse- och äventyrsberg året om, blir en reseanledning för många långt utanför Härjedalen, säger Anders Östring projektledare från Funsädalen Berg & Hotell.

Inriktningen i parken är lekande och lärande för alla med barnasinnet i behåll. Här kommer man att kunna se hur samerna levde både förr och nu och även uppleva levande renar på nära håll.

Projektet finansieras av Funäsdalen Berg & Hotell AB, Mittådalens Sameby, Sametinget, Region Jämtland, Länsstyrelsen och Tillväxtverket.

Funäsdalen Berg & Hotell ligger mitt i genuina Funäsdalen och med hela Funäsfjällen utanför dörren.  Här kan man njuta av fjällvärlden året runt och med FunäsGondolen, kultur, shopping, aktiviteter och god mat i närheten. Det snösäkra läget gör att Funäsdalsberget öppnar backarna redan i oktober och även sommartid är det ett välbesökt aktivitetscentrum.

Kommentarer (0)