Funäsdalen en av de mest populära skidorterna enligt färsk undersökning

Skidåkarna har sagt sitt, i en undersökning med ca 4500 personer hamnar Funäsdalen på tredje plats i Sverige och Norge. Det är analysföretaget Nordic Bench som sedan fyra år tillbaka genomför en gästundersökning bland fjällbesökare i Norge och Sverige.

Undersökningen mäter i första hand sannolikheten i att man som gäst skulle rekommendera resmålet till någon annan. Funäsdalen har tillsammans med sina grannar Tänndalen och Ramundberget väldigt höga värden i denna undersökning vilket också placerar dem högst upp i undersökningen.

– Detta visar på att vi inte bara har det liftkort som erbjuder flest och längst backar utan att vi tillsammans i Funäsfjällen faktiskt ger våra gäster en riktigt bra fjällupplevelse. Vi tar inga gäster för givet utan vet att vi varje dag måste anstränga oss lite mer för att addera det där lilla extra till våra besökare , säger Ted Wengler, VD Funäsdalen Berg och Hotell.

Funäsdalen är den genuina fjällbyn som sedan 2014 har sin gondol som landmärke och som tar fjällturister upp på Funäsdalsberget både sommar och vinter. Även i vinter så arrangeras ett antal Europacuptävlingar här vilket gör att byn fylls av tävlande från hela Europa under ett par veckor i november.

– Vi älskar mixen av både världselit inom alpin skidåkning och friåkare som njuter av fantastisk offpiståkning, en av Sveriges bästa parker samt ett barnområde som skapar framtida skidhjältar, säger Ted Wengler

Faktorer som tar Funäsdalen och resten av Funäsfjällen till toppen i denna undersökning är tillgången till längdskidåkning, brett utbud av boende, bra nedfarter och inte minst ett fint gästbemötande. Det finns alltså en koppling mellan dessa faktorer och sannolikheten att man som gäst skall rekommendera destinationen till någon annan. Att år efter år hamna i topp i denna undersökning tyder på att gästerna uppskattar Funäsdalen och det som byborna, restaurangerna, butikerna och hotellen skapar för sin gäster.

• träningsturism
  • utförsåkning
  • längdåkning
  • tävling och träning
  • vinteraktiviteter
  • funäsgondolen
  • funäsdalsberget

• Västra Götaland

Funäsdalen Berg & Hotell ligger mitt i genuina Funäsdalen och med hela Funäsfjällen utanför dörren.  Här kan man njuta av fjällvärlden året runt och med FunäsGondolen, kultur, shopping, aktiviteter och god mat i närheten. Det snösäkra läget gör att Funäsdalsberget öppnar backarna redan i oktober och även sommartid är det ett välbesökt aktivitetscentrum.

Ted Wengler

Presskontakt VD +46 70 660 59 30