FunäsGondolen i finalen till Årets turismföretagare på Guldgalan 2015

Tre nominerade finalister tävlar om priset för Årets turismföretagare i Jämtland på Guldgalan i Östersund den 12 november. Förstapriset går till ett företag/organisation inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete nått betydande marknadsframgångar eller tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete. Företaget ska även vara ansvarstagande och ekonomiskt lönsamt. Pristagaren går vidare till det nationella Stora Turisimpriset 2016.

- Verkligen jätteroligt att Gondolen är nominerad, säger Per Åberg, ordförande i Gondolbolaget. Det här är ett projekt som många i Funäsdalen by ställt upp och jobbat för. Och som dessutom blivit riktigt bra! Gondolen har blivit en riktig magnet som bidragit till en kraftig ökning av besökande i byn och Funäsfjällen, t.ex. ökade intäkterna på Funäsdalsberget under det senaste året med drygt 30%.

Jämtland Härjedalen Turism skriver i sin nominering: "Funäsgondolen är en ny attraktion som ökar Funäsdalsfjällens möjlighet att locka besökare året runt och som gör det möjligt för en större målgrupp, oavsett kondition och fysiska förutsättningar, att ta del av outdooraktiviteter på olika nivåer till ett rimligt grundpris. Funäsgondolen är en satsning som sätter Funäsdalen på kartan som skid- och aktivitetsby samtidigt som byn tagit till sig gondolen, känner stolthet över den och gärna rekommenderar den till gäster och bekanta."

• Härjedalen

Funäsdalen Berg & Hotell ligger mitt i genuina Funäsdalen och med hela Funäsfjällen utanför dörren.  Här kan man njuta av fjällvärlden året runt och med FunäsGondolen, kultur, shopping, aktiviteter och god mat i närheten. Det snösäkra läget gör att Funäsdalsberget öppnar backarna redan i oktober och även sommartid är det ett välbesökt aktivitetscentrum.

Ted Wengler