​Nytt bryggeri i Tännäs på 400 kvm

Ett nytt bryggeri i Tännäs har öppnat. Tidigare i april var det invigning av bryggeriet på 400 kvm med tillhörande 3,5 öls-pub och pub. En toppmodern anläggning mitt i Tännäs by som drivs av Härjebrygg.

Arbetet med att färdigställa det nya bryggeriet påbörjades under hösten 2016 och står nu sedan några veckor produktionsklart. Under invigningen öppnades dörrarna till ett öppet hus för Funäsfjällens företagare, näringsliv och allmänheten. Kapaciteten på bryggeriet har en årsproduktion om ca 200.000 liter öl. Den nya anläggningen är även anpassad för att kunna producera cider, vatten och andra kolsyrade produkter.

-Vi vill vara en lokal ölproducent med ett globalt perspektiv. Allt arbete utgår ifrån ett hållbart perspektiv, där vårt engagemang också skapar möjligheter för andra i vår närhet, säger Greger Thörn, marknadsansvaring.

Det lokalt förankrade engagemanget och utgångspunkten i det närproducerade har en stark och tydlig renässans. Efterfrågan på lokalproducerat öl är idag större än den någonsin varit. Enligt analytiker i öl-branschen är detta i sin linda. Detta kombinerat med tillgång till den moderna tidens kommunikation och digitala infrastruktur, har man alla förutsättningar att bygga något verkligt fruktsamt över tid.

-Vi är med och återskapar det hållbara för kommande generationer framåt. Härjebrygg är början på en tradition, avslutar Greger Thörn.

För mer information kontakta Greger Thörn, Marknadsansvarig 073-5036381

• Livsstil, mode, fritid

Funäsfjällen erbjuder Skandinaviens största skidområde. Här finns sex alpina skidanläggningar, 300 kilometer längdspår, 610 kilometer skoterleder och nio fjällbyar. Sommartid finns 423 km cykelled, 30 guldturer för vandring samt 200 fjällsjöar och 300 km strömmande vatten på ett och samma fiskekort.

Emeli Nilsson

Presskontakt Kommunikatör 0684-155 80