Skidåkning 15 oktober i Bruksvallarna

Alltid snösäkra Bruksvallarna och Ramundberget garanterar 6 kilometer skidåkning redan den 15 oktober med sparad snö.

- Försäsongen har alltid varit vår styrka, nu gör vi den ännu bättre och ännu tidigare, säger Mikaela Sundbaum i Bruksvallarna Ramundberget Fjäll AB.

Nyckelorden där 21 000 kubikmeter sparad snö läggs ut har varit att få till fin och varierad åkning som ska lämpa sig både för träning och för tävling, för elitåkare likväl som motionärer, barn och ungdom.

6 kilometer elbelyst skidåkning delas upp i en enklare yttre slinga som lämpar sig för distansåkning, 9 meter bred med åkning i båda riktningar där spåret bland annat slingrar sig längs med Ljusnan. Den inre slingan startar med en böljande slakmota i etapper upp mot snölagret och har sin avslutning i den tuffa sprintbanan med brantare uppför- och utförsbackar.
- Den är en väldigt fin bana, framförallt gillar jag att den bjuder på olika typer av terräng som möjliggör bra träning, menar landslagsprofilen, Ida Ingemarsdotter, som teståkt den nya sträckningen.

Kapaciteten för snötillverkning förbättrades avsevärt inför säsongen 2016/17 och i och med att elljusspåret och tävlingsbanan på nedsidan av vägen nu läggs med sparad snö, så räknar man med att ha resterande del av tävlingsbanan och vägen upp mot Mittåkläppsspåret klar tidigare med kanonsnö.

- Mittåkläppsspåret är vår styrka och skidåkningen på fjället är det som skiljer oss åt gentemot andra anläggningar, att vi kan komma upp dit tidigare gör skidåkningen på försäsongen otroligt vacker och konkurrenskraftig, säger Mikaela Sundbaum.

Längst upp i dalgången ökar man till vintern kapaciteten på snötillverkningen, möjligheterna till träning för skidskytte kommer därmed att stå klart ännu tidigare i Ramundberget.

Investeringen på 24 mkr möjliggörs tack vare ett nära finansieringssamarbete mellan Bruksvallarna Ramundberget Fjäll AB, Tillväxtverket, Länsstyrelsen, Region Jämtland Härjedalen samt Härjedalens Kommun.

• Livsstil, mode, fritid

Funäsfjällen erbjuder Skandinaviens största skidområde. Här finns 135 nedfarter, 300 kilometer längdspår, 610 kilometer skoterleder och nio fjällbyar. Sommartid finns 423 km cykelled, 30 guldturer för vandring samt 200 fjällsjöar och 300 km strömmande vatten på ett och samma fiskekort.