Crowdfunding-finansierat filmprojekt vann en Oscar

Crowdfunding, det vill säga projekt där allmänheten bjuds in till dess finansiering och realisering, har blivit allt mer populärt under de senaste åren, och även blivit ett allt vanligare sätt att finansiera just film på.

Inför Oscarsgalan var tre stycken crowdfundade filmer nominerade, och kortfilmen Inocente tog hem en av de åtråvärda Oscars-statuetterna.

En svensk film som just nu är aktuell för crowdfunding är filmen A Private Story, en film om Berth Milton Juniors uppväxt och liv och om hans relation till sin far. Det är en film som bäst kan beskrivas som Boogie Nights möter Gudfadern, eller kanske Oidipus möter Mitt liv som hund.

Filmen baseras på en sann historia om hur en svensk affärsman motvilligt steg in i sin fars nedåtgående affärer och oavsiktligt skapade världens största imperium för vuxenunderhållning. Detta främst motiverat av anledningen att Berth Milton Junior önskade bli accepterad av sin far, men det resulterade istället i att fadern försökte döda honom och återta kontrollen över det framgångsrika företaget.

Under Berlin Filmfestival den 8-12 februari nämndes A Private Story som ett av de hetaste projekten i stan och drog till sig mycket uppmärksamhet. Även amerikanska investerare har fått upp ögonen för filmen och en privatinvesterare gick i förra veckan in med 80 000 dollar. Intresset för filmen är stort och vem vet, kanske står denna crowdfundade film i tur att kamma hem en av de åtråvärda Oscars-statuetterna?

Under Cannes filmfestival den 15-26 maj kommer rollbesättningen att presenteras vid en presskonferens där självaste Berth Milton Junior personligen kommer att närvara.

Läs mer om filmprojektet A Private Story här.

För frågor kontakta,
Cathrine Åsklint
cat@fundedbyme.com

• Cinema, Film, Photo

• film
  • filmfinansiering
  • berth milton
  • a private story
  • cannes filmfestival
  • private media group

FundedByMe är Sveriges första och främsta crowdfunding plattform, nu både med equity crowdfunding och klassisk crowdfunding.