Ny peer-to-business tjänst för svenska företag och nya investeringsmöjligheter för sparare

Sedan starten 2010 har det stockholmsbaserade företaget FundedByMe ackumulerat mer än 100 miljoner kronor till företagare via sin crowdfundingplattform och lagt grunden till eller finansierat expansionen för företag som Flippin Burgers, Virtuous Vodka och ISBJÖRN of Sweden, NOA, (se nedan) för att nämna några exempel.

Denna tjänst blir en win-win situation för små- och medelstora företag och för sparare. Sociala lån är nästa steg i utvecklingen av peer-to-peer ekonomin och är här för att stanna så det är dags att bankerna tar oss på allvar, säger Daniel Daboczy, VD på FundedByMe och en av grundarna.

Smidig och transparent finanseringsprocess

Lån erbjuds bara till svenska små och medelstora företag som redan har en solid ekonomi och där företagets finansiella status kan kontrolleras genom UC. En ekonomisk bedömning av företaget görs i samarbete med Bisnode (f.d. Soliditet), en byrå som reviderar den ekonomiska situationen hos företag.

Med hela världen som möjlighet

FundedByMe-plattformen är helt nätbaserad och erbjuder en säker process för både företag och investerare. FundedByMe lösningen är öppen för investerare från nästan hela världen, vilket är speciellt attraktivt för svenska företag, som genom dessa investerare får snabb och global exponering.

- En av de främsta fördelarna med vår peer-to-business plattform är att vi kan erbjuda bättre ränta än bankerna idag. Vi utmanar bankerna genom att vara mer flexibla i låneprocessen samt att vi kan erbjuda värdefull rådgivning till de företag som väljer oss. Vi tror att den sociala sektorn inom näringslivet kommer öka mer och mer. Vi har varit med att skapa den och vill fortsätta att utveckla den, fortsätter Daniel Daboczy, VD på FundedByMe och en av grundarna.

Besök gärna www.fundedbyme.com för mer information om företaget och produkterna

Background materials:

Contact details:

Maciej Szulc

Marketing & Communications Director

maciej@fundedbyme.com

Susanne Vernnestrand

PR Consultant

susanne@fundedbyme.com

• Art, Culture, Entertainment

• loan-based crowdfunding
  • peer-to-peer lending
  • p2p lending
  • crowdlending
  • reward-based crowdfunding
  • reward-based crowdfunding europe
  • equity crowdfunding asia
  • reward-based crowdfunding asia

FundedByMe is the fastest-growing crowd financing platform, connecting investors and entrepreneurs – be it through reward-based crowdfunding or with equity offers. Founded in April 2011 in Sweden, FundedByMe today operates with additional offices in Finland, Denmark, Norway, Spain, Italy, Germany and Singapore.