I helgen arrangeras Sports Camp i Växjö för människor med funktionsnedsättning

I helgen, den 12-13 mars, arrangeras Funka för livets första Sports camp i Växjö. Under två dagar får 26 deltagare testa flera olika sporter och aktiviteter tillsammans med bl.a. Niklas Almers, Team Sweden, Alla Kan- idrott för alla med flera. Sports Camp anordnas i GBJ Bygg Arena, med start kl. 10.30 på lördag och avslutning kl. 13.00 på söndag.

Funka för livet startade sin verksamhet 2012 med att arrangera en mässa i Växjö för människor med funktionsnedsättning, anhöriga och för yrkesverksamma inom området. Efterhand har organisationen utökat sin verksamhet med flera olika delar, såsom Sports Camp, Aktivitetsvagn och en egen idrottsförening. Förutom att arrangera Sports Camp i Växjö kommer Funka för livet arrangera samma aktivitet i Kalmar i maj, i Ängelholm i augusti samt i Valjeviken/Sölvesborg i september.

På lördag och söndag får deltagarna testa på rullstolshandboll, bowling, goal ball, rullstolsbasket och många andra roliga sporter och aktiviteter. De får även titta på när Växjö HF möter IF Kristianstad, där Team Sweden, landslaget i rullstolshandboll, spelar i pausen. Efter matchen får deltagarna träna och spela med landslaget.

Niklas Almers, elitidrottare inom rullstolssprint, är en av ledarna för Sports Camp. Han håller bland annat i en kort friidrottsskola för deltagarna, samt föreläser om kost och träning. I övrigt kommer Växjö Golfklubb, Växjö Handikappidrottsförening, Alla Kan- idrott för alla, BTK Frej och Funka för livet IF hjälpa till att arrangera flera olika aktiviteter.