Imorgon öppnar Funka för livet-mässan i Växjö

Imorgon, onsdag, kl. 12.00 öppnas portarna till Växjö Tipshall och Funka för livet välkomnar besökare till sin mässa. Det är femte gången mässan arrangeras, varav tredje gången i Växjö. Mässan, som handlar om funktionsnedsättning, riktar sig till personer med funktionsnedsättning, anhöriga, seniorer och till yrkesverksamma inom området.

"Det här blir vår största och bästa mässa hittills", säger Eric Gröön, projektledare på Funka för livet. "Vi har över 100 utställare, både föreningar, organisationer och företag, som visar upp intressanta tjänster och produkter, man kan prova på roliga aktiviteter och man kan ta del av spännande uppvisningar och föreläsningar."

Under mässans två dagar arrangeras ett antal föreläsningar som är öppna för alla besökare, exempelvis håller statssekreterare Madeleine Harby Samuelsson öppningstal med fokus på aktuell funktionshinderpolitik. En återkommande föreläsare på Funka för livets mässor är Aron Andersson som är en av Sveriges meste äventyrare, elitidrottare och inspiratörer. Han besteg nyligen Kilimanjaro och under våren syns han i SVT:s Lilla Sportspegeln.

Bland utställarna presenteras flera spännande nyheter, såsom tippande badkar och JDome BikeAround. Den sistnämnda är ett sätt för personer med t.ex. Alzheimers att virtuellt återvända till sina barndoms trakter eller för att utforska spännande resmål över hela världen.

På torsdag anordnas en aktivitet där lokala sportprofiler utmanas i ett par olika tävlingsmoment inom handikappidrott. Tävlar gör bland annat Johan Andersson, Troja Ljungby, Valdemar Ahlroth,Växjö Vipers och Dennis Velic, Östers IF.

Mässan avslutas med en teaterföreställning av Östra teatern, "Churchill var inte heller klok", som handlar om hur det är att söka arbete och att arbeta med en funktionsnedsättning. Föreställningen har tidigare fått lovord, tidningen Unik skrev ”Detta är en underbar pjäs som i högt tempo tar med åskådarna ut på en emotionell berg- och dalbaneresa." (nr 1, 2014)

Maria Johansson, presskontakt, tillägger "Mässan är inte bara till för personer med en uttalad funktionsnedsättning. Många av produkterna som visas upp är bra även för t.ex. pensionärer, som kanske har svårt att öppna lock eller behöver hörselhjälpmedel. Och det är så mycket mer än bara hjälpmedel på mässan, där finns inspiration och tankeställare för de flesta. En av mina favoriter är uppvisningen av ledarhundarna, de är otroligt duktiga."

Entrén är kostnadsfri för alla, och man registrerar sig enkelt som besökare på www.funkaforlivet.se/vaxjo.

Länk till mässtidningen