Över tusen personer besökte mässan på öppningsdagen

Igår startade Funka för livet-mässan i Tipshallen, Växjö, och besökarna var många. I vimlet fanns människor med olika former av funktionsnedsättning, båda barn och äldre, och många anhöriga som ville se vad som händer inom området. En stor del av besökarna var branschmänniskor, som arbetar med funktionshinderfrågor av olika slag.

"Vi är mycket nöjda med första mässdagen igår", säger Maria Johansson, presskontakt på Funka för livet. "Stämningen var hög och folk såg ut att trivas. Vi hoppas på lika bra uppslutning idag. Aron Andersons föreläsning brukar alltid locka många besökare, och den här gången är den gratis vilket nog lockar ännu fler."

Idag fortsätter mässan med flera intressanta programpunkter:

09.45-10.00 Tillsammans för ett rikare Seniorliv – SPF Seniorerna

Åke Wenrup berättar om föreningen SPF och fördelarna med att vara medlem.

10.40-11.10 Uppvisning servicehundar – Service- & Signalhundsförbundet

Kom och upplev de skickliga servicehundarna i denna uppvisning av Svenska Sverige- & Signalhundsförbundet.

11.20-12.50 Inspirationsföreläsning Aron Anderson

En av Sveriges meste äventyrare, elitidrottare och inspiratörer. Aron drabbades av cancer i ländryggen som nioåring, och från den dagen har han bevisat att ingenting är omöjligt. Aron är fri från cancern och är idag en av Sveriges mest populära föredragshållare och spektakulära äventyrare.

13.00-13.30 Företagspresentation Inerventions

Företag Inerventions presenterar sin produkt Mollii som är framtagen för ett liv i rörelse. Mollii är skräddarsydd rehabilitering i form av ett klädesplagg med elektroterapi som programmeras efter individens behov.

13.30-14.00 Dans och musik, öppen miniworkskop – Share Music Sweden

Share Music Sweden skapar föreställningar och arrangerar kurser och workshops inom scenkonst. Här får du chansen att prova på några enkla övningar tillsammans med Share Music’s team. Alla kan vara med – oavsett funktionsvariation, bakgrund eller erfarenhet.

14.00-14.30 Ökat medbestämmande över LSS-insats genom Samtalsmatta – Linda Björk, Växjö kommun

Samtalsmatta är en metod där man på ett strukturerat sätt, med hjälp av bilder på en matta kan uttrycka sin åsikt kring saker som annars kan vara svåra att prata om. Metoden provas under våren i två LSS-boenden i Växjö där både kontaktmän och företrädare erbjuds utbildning. Linda Björk, projektledare, berättar mer om projektet.

14.30-15.10 Utmaning idrottsprofil

Idé och Kunskapscentrum Kronoberg håller i denna aktivitet där lokala sportprofiler utmanas i ett par olika tävlingsmoment så som handikappidrotter. Profilerna är Johan Andersson från Troja/Ljungby, Valdemar Ahlroth i Vipers, Dennis Velic i Öster och Erika eller Venira från Växjö DFF.

15.15-16.45 Churchill var inte heller klok – teaterföreställning om arbetslivet för personer med funktionsnedsättning

Arbetslösheten bland funktionsnedsatta ökar dramatiskt och är nu uppe i över 50 procent. I pjäsen får vi följa tre unga människors kamp för att ta sig in i arbetslivet. Av Östra Teatern. ”Detta är en underbar pjäs som i högt tempo tar med åskådarna ut på en emotionell berg- och dalbaneresa.” Tidningen Unik, nr 1 2014.