Spännande dagar i Halmstad med fokus på funktionsnedsättning

Om en vecka, på måndag den 19 oktober, öppnas portarna till mässan Funka för livet. Här finns hjälpmedel och inspiration både för dig som själv har någon sorts funktionsnedsättning såväl som för seniorer, anhöriga och fackfolk.

Med start klockan 12 på måndag blandas föreläsningar och utställare under taket på Halmstad Arena. Tanken bakom mässan är att oavsett vilken form av funktionsnedsättning du lever med så ska det finnas något intressant för dig här. Likaså kommer det att finnas inspiration och information för dig som är anhörig och för dig som arbetar som exempelvis arbetsterapeut, sjukgymnast eller inom äldreomsorgen.

Under två dagar kommer ett 80-tal företag och föreningar att visa upp produkter och tjänster som ska underlätta livet för personer med någon form av funktionsnedsättning. Det handlar om allt från hjälpmedel för ryggmärgsskador eller CP-skador till produkter som underlättar vid ADHD, autism och demens.

Ett av de många intressanta föredragen är Malin Ovesson som berättar hur det är att leva med tvångssyndrom.

- "Malin föreläste även i Karlskrona när vi arrangerade Funka för livet där i september och hennes föreläsning var välbesökt och mycket omtyckt" berättar Håkan Gröön, projektledare på Funka för livet.

Även föreläsningen med Aron Anderson som är äventyrare, elitidrottare och stor inspiratör i Sverige har varit väl omtyckt av besökare vid tidigare mässor. Mikael Andersson, född utan armar och ben, kommer att hålla sin populära föreläsning om tankens kraft – att göra det omöjliga möjligt.

Bland de spännande produkter som visas upp på mässan finns servohandskar, tippbara badkar, kedjetäcken och bolltäcken. Du kan se en uppvisning av service- och signalhundar och känna på Mollii, ett klädesplagg med elektroterapi som programmeras efter individens behov. Du kan se vilka nyheter som finns inom programvaror och appar som kan underlätta vardagen samt prova på rullstolsbasket. Självklart finns det ett stort utbud av traditionella hjälpmedel såsom rullstolar, hörapparater, griptänger och bilinredning med mera.

Funka för livet har öppet 12.00-18.00 på måndag och 09.00-16.00 på tisdag och det är kostnadsfri entré men entrébiljett krävs. Den kan du boka på plats eller via hemsidan halmstad.funkaforlivet.se. I tillgänglighetens tecken är lokalerna lättframkomliga och all verksamhet sker på ett och samma plan. På halmstad.funkaforlivet.se finns även mer information om utställare och tider för respektive föreläsning.