Funkismello 2016 presenterar årets konferencierer

Nyhet   •   Feb 23, 2016 17:48 CET

Årets konferencierer är fantastiska Anna Ringström som själv har en funktionsnedsättning och Jenny Strömstedt, journalist och programledare, känd från en mängd TV-program. Bland annat TV4:s Nyhetsmorgon. 2015 var hon också med i Let´s dance.

Tidigare konferencierer:

2011 Jan Johansen

2012 Josefine Sundström

2013 Doreen Månsson

2014 och 2015 Fredrik Berling

2011-2015 Tommy Fagerberg

Funkismello, som startade som Väsby Melodifestival, är Sveriges största melodifestival för personer med intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Tävlingen gick av stapeln första gången år 2011 och blev genast en succé. Sedan dess har det blivit ett årligt återkommande evenemang. Från början var Upplands Väsby Kommun huvudman för festivalen, men sedan 2015 arrangeras festivalen av Föreningen Funkisglädje.

Målet med Funkismello är att skapa ett arrangemang som leder till att så många personer som möjligt med intresse för att sjunga ska få möjlighet att stå på scen och delta på någon nivå.

Dels uppmärksammas personer med funktionsnedsättning, och dels bjuder tävlingen på en minnesvärd kväll för både deltagare, publik och sponsorer. Intresset ökar snabbt och allt fler orter vill vara med i tävlingen. Festivalen kommer att arrangeras på allt fler orter vilket kommer att bidra till engagemang och långsiktighet. Alla deltagande kommuner har möjlighet att arrangera en egen deltävling på lokal nivå, med stöd, manualer och praktisk hjälp som ingår i medlemskapet.

Kommentarer (0)