Värnamo-psykolog cyklar till Jönköping med Funktionshinderbanan

Just nu är kampanjen Funktionshinderbanan ute på en 80 mil lång cykelturné för fler och bättre LSS-bostäder. Den 18 september stannar turnén i Värnamo för att plocka upp psykolog Terese Österholm för att prata om hur färg, form, ljud och ljus i hemmiljön kan påverka personer med särskilda behov. Terese kommer cykla med Funktionshinder på en side-by-side-cykel upp till Jönköping.

Det finns en brist på LSS-hem i mer än hälften av landets kommuner enligt Boverket. Kommuner bygger om lägenheter och kontor för att hinna ifatt men det är svårt att bygga om den typen av fastigheter till LSS-hem för personer med särskilda behov. Kompromisser görs ofta under ombyggnationen som gör att hemmet riskerar att bli en mental hinderbana för dem som ska bo där.

Initiativtagaren Robin Berkhuizen kommer cykla på en side-by-side-cykel från Landskrona till Gävle och prata med psykologer, politiker, boende och närstående som tycker, tänker och bestämmer i frågan om hur ett bra LSS-boende ska se ut.

18 september gör Funktionshinderbanan ett stopp för att plocka upp Terese Österholm i Värnamo för att under delsträckan Värnamo-Jönköping prata om hur färg, form, ljus och ljud i hemmet kan påverka livet för personer med särskilda behov.

- När ett LSS-boende inte är anpassat efter dem med särskilda behov som ska bo där uppstår frustration och även konflikter. Det påverkar välmåendet hos både personal och boende. Terese har fördjupat sig i hur den fysiska miljön kan anpassat för att göra livet enklare och vardagen mer tillgänglig för personer med funktionsvariationer som kan vara extra känsliga för intryck. Vi ser mycket fram emot att höra hennes tankar om hur ett bra LSS-boende bör se ut, säger Robin Berkhuizen, initiativtagare till Funktionshinderbanan och VD på Emrahus

Bakom projektet står psykolog Bo Hejlskov Elvén, Riksförbundet FUB och Emrahus som bygger LSS-hem.