Bra första steg, men fler behövs

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 16:55 CET

– Det är ett bra första steg som socialförsäkringsministern nu tar, säger Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden. Nu krävs också att Försäkringskassan ändrar sin praxis så att människor prövas mot en existerande arbetsmarknad, och inte en fiktiv.

Vår arbetsförmåga måste alltid sättas i förhållande till den arbetsmarknad som finns.

Vill man säkra arbetslinjen krävs också en sammanhållen, kvalitetsstyrd och livsinriktad rehabilitering. Dessutom måste rehabiliteringskedjans mekaniska tidsgränser bort så människor kan återgå till arbete först när de är friska och har arbetsförmåga.

– Idag utförsäkras allt för många med allvarliga sjukdomar som innebär att arbetsförmågan är obefintlig.

Handikappförbunden är en samlande aktör som på bred bas representerar människor med funktionsnedsättning. Vi består av rikstäckande funktionshindersorganisationer med sammanlagt en halv miljon medlemmar. Våra medlemsförbund är bärare av den mest angelägna kunskapen – den egna erfarenheten. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så det blir tillgängligt för alla.

Bra talat! Ska kolla inslaget på TV också om det går att få fram i SVT Play :-)

- Anne Sjöberg - 2012-03-02 10:55 CET