Handikappförbunden anmäler den svenska regeringen till Marknadsdomstolen!

Handikappförbundens ordförande Ingemar Färm lämnade i går, den 26 januari, in en anmälan om vilseledande marknadsföring till Marknadsdomstolen. Det är ordet "garanti" som Färm menar används missledande. Regeringen har fattat beslut om två garantier; vårdgaranti och rehabiliteringsgaranti. Men vid en närmare läsning av besluten framgår det att det inte handlar om garantier, utan om ambitioner att uppnå vissa resultat.

- Det allvarliga är att många människor genom marknadsföringen av begreppen vård- och rehabiliteringsgaranti kan lockas att tro att det finns garantier, säger Ingemar Färm. Men regeringen förfogar inte över makten att genomföra "garantierna". Det är landstingens ansvar. Men det finns ingen lag som gör att landstingen måste genomföra vård- eller rehabiliteringsgarantier.

Handikappförbunden är ett samarbetsorgan för 43 rikstäckande handikapporganisationer med drygt 450000 medlemmar. Ordförande Ingemar Färm är på det klara med att marknadsföringslagen inte är tänkt att gälla för marknadsföring av politiska beslut.

- Men vi vill ändå med hänvisning till några paragrafer i marknadsföringslagen be Marknadsdomstolen att pröva lagens tillämplighet gällande de två "garantier" som vi avser.

Kontakt:
Ordförande Ingemar Färm, 0702-32 22 04