Lars Ohly lämnar sitt uppdrag som ordförande i Funktionsrätt Sverige

Under dagens extrakongress uttryckte en majoritet av Funktionsrätt Sveriges medlemsförbund att de inte har fortsatt förtroende för Lars Ohly, som ordförande för organisationen.

Idag har Funktionsrätt Sverige haft extrakongress. På mötet var 36 av våra 41 medlemsförbund representerade.

Under mötet diskuterades förtroendet för Funktionsrätt Sveriges ordförande Lars Ohly samt framtiden för Funktionsrätt Sverige utifrån den uppkomna situationen. Majoriteten av medlemsförbunden uttryckte att de inte har fortsatt förtroende för Lars Ohly som ordförande i organisationen.

”Det är naturligtvis ledsamt att det inte längre finns ett förtroende för mig som ordförande i organisationen.”, säger Lars Ohly. ”Det viktigaste för mig är nu att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att Funktionsrätt Sverige ska kunna fortsätta vårt viktiga arbete. Jag kommer därför att finnas kvar som ordförande till det att en ny ordförande utsetts. Jag ska också göra allt jag kan för att en ny ordförande får de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb”.

Nyval av ordförande och fyllnadsval av fyra styrelseledamöter, som kommer att ersätta de fyra som lämnade styrelsen i december, sker vid en extrakongress den 8 mars.

Lars Ohlys tal till kongressen

Funktionsrätt Sverige är en bred samarbetsorganisation för mänskliga rättigheter. Våra medlemmar är 41 funktionsrättsförbund som tillsammans representerar ca 400 000 människor. Vårt mål är ett samhälle för alla.