"Rättssäkerheten behöver stärkas"

Ett ombud kan fördubbla den enskildes möjlighet att få bifall i Förvaltningsrätten. Det visar en ny rapport från Inspektionen för socialförsäkring (ISF).
- Rättssäkerheten är hotad när inte alla har rätt till ett ombud, säger Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden.

I rapporten ”2014:18 Socialförsäkringsmål i förvaltningsdomstolarna” visar ISF att sannolikheten att få bifall ökar betydligt om den enskilde har hjälp av ett ombud i Förvaltningsrätten. År 2012 var ändringsfrekvensen i förvaltningsrätterna 28 procent med ombud och 17 procent utan ombud. Hade man ombud i Förvaltningsrätten i Stockholm fördubblades sannolikheten för ändring. I arbetsskadeärenden tredubblades sannolikheten för att prövningstillstånd skulle meddelas i kammarrätten, om personen hade ett ombud.

- Handikappförbunden har drivit frågan om rättsliga ombud i flera år. Nu är det dags att utveckla ett system som ger alla rätt till ombud i Förvaltningsrätten, säger Ingrid Burman.

För ytterligare kommentarer, var god kontakta: Ingrid Burman, ordförande Handikappförbunden, telefon 070 – 343 95 87.

• mänskliga rättigheter
  • funktionsnedsättning

Handikappförbunden är en samarbetsorganisation för 37 svenska funktionshinderförbund, som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så att det blir tillgängligt för alla.

Handikappförbundens intressepolitiska arbete grundar sig på genomförandet av mänskliga rättigheter. Utgångspunkter är framför allt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Barnkonventionen.