SJ väljer bort människor med funktionsnedsättning

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2014 07:28 CET

SJs minskade service leder till att människor med funktionsnedsättning får svårare att resa, menar Handikappförbunden.

SJ AB har offentliggjort att företaget varslar 400 anställda inom administration och försäljning och att 18 Resebutiker i landet stängs. Endast butikerna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Arlanda och Sundsvall blir kvar. SJ motiverar nedläggningen med att allt fler kunder köper sina tågbiljetter via digitala kanaler eller biljettombud. Den kunskap som personalen har och den personliga service som ges i butik betraktas alltså som helt onödig.

SJs nedläggningar blir ytterligare ett steg mot ett allt krångligare resande för människor med funktionsnedsättning. Den 1 januari slutade nämligen Samtrafiken att uppdatera sin informationssajt Stationsinfo, som har gett bra information om resor, tillgänglighet och service på stationer och terminaler.
- Det är en dyster utveckling eftersom många människor med kognitiva eller fysiska funktionsnedsättningar inte kan köpa biljett via internet eller automat. Vi oroas också över tillgängligheten och kunskapen hos de ombud som ska sälja SJs biljetter. Det krävs både kunskap och kompetens för att kunna kombinera olika resesätt och resevägar som är tillgängliga för alla, säger Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden.

Handikappförbunden, som företräder cirka 400 000 människor i Sverige, menar att minskad service till resenärerna knappast bidrar till att SJ blir det förstahandsval vid resande som är företagets mål.

- Vi förutsätter att SJ säkrar möjligheten för alla att få hjälp med biljettköp och tillgängliga resevägar även på de orter som nu riskerar att förlora sin resebutik, säger Ingrid Burman.

För kommentarer, var god kontakta:

Ingrid Burman, ordförande, Handikappförbunden, 070-343 95 87

Handikappförbunden är en samarbetsorganisation för 37 svenska funktionshinderförbund, som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så att det blir tillgängligt för alla.

För något år sedan lade man ned sjbutiken i Södertälje syd. För mig som gravt hörselskadad har det inneburit kaos när tågen inte går som de ska. Det finns inga SJ personal på hela stationen nu att kunna prata med om vad som händer och jag hör inte vad man ropar ut och jag hör inte i telefonen så jag kan inte ringa SJ och fråga. När butiken fanns på plats kunde jag få svar på när tåget skulle komma, om jag skulle hinna med mina anslutningståg och om det inte skulle hinna så bokade de om mig eller ordnade taxi. Det är hemskt att det nu kommer bli så på de flesta stationer och jag som reser i mitt jobb kommer få mycket mer stress och ångest när jag är ute och reser pga detta.

- Cathrine Forsberg - 2014-02-18 09:41 CET

Mycket bra att frågan tas upp. Det är bara SJ som har personlig service på tågsidan i dag. Tåg i Bergslagen och Öresundstågen har exempelvis ingen personlig service på stationerna. Frågan måste upp på kommunal nivå. Ludvika är ett exempel på vad som händer när kommunen agerar. Även i Västerås funderar man på en sådan insats. Rikta en kampanj mot kommunerna!

- Jan-Åke Bosell - 2014-02-18 11:42 CET