Ledarskapsbok hjälper Afrikas schimpanser

Ledarskapsbok hjälper Afrikas schimpanser

Igår arrangerades Schimpansens dag i Furuvik i syfte att uppmärksamma schimpansens utsatta situation i världen. Det stod då klart att boken Ledarskap på Apstadiet har inbringat ytterligare 100 000 kronor i bidrag till bevarandeprojekt i Afrika.

Boken ”Ledarskap på Apstadiet – evolution för chefer och ledare” utkom 2010 och var ett upprop för ett mänskligare ledarskap men också ett mänskligare beteende mot våra närmaste släktingar, schimpanserna.

Om ingenting görs kommer det inte att finnas några schimpanser kvar i världen år 2040, säger Tommy Lundberg, författare och copywriter med lång erfarenhet av ledarskap inom reklamvärlden.

Bokintäkterna går till bevarandearbetet av Afrikas schimpanser. Under Schimpansens dag igår i Furuvik delades ytterligare 100 000 kronor ut. Denna gång gick bidraget till J.A.C.K chimpanzee sanctury  i Kongo. Målsättningen är att Ledarskap på Apstadiet ska generera totalt en miljon kronor till bevarandearbetet av världens schimpanser. Hittills har nu 700 000 kronor delats ut.

För mer information kontakta:
Tommy Lundberg, tel 0706-72 34 30
Ola Berggren, tel 0703-52 09 04
Ing-Marie Persson, tel 026-17 73 14

Fakta Ledarskap på Apstadiet
I boken ”Ledarskap på Apstadiet – evolution för chefer och ledare” visar våra närmaste släktingar, schimpanserna, möjliga vägar till ett mänskligare ledarskap. Läsaren tas med på en hisnande resa från Afrikas djungler till vårt moderna informationssamhälle, från den ursprungliga jakten på föda till den ständiga jakten på pengar, från regnskogen till arbetsplatser, möteslokaler och styrelserum. Primatforskning blandas med kognitiva studier och ekonomisk forskning, egna erfarenheter tankar, idéer och slutsatser.

Som guide in i schimpansernas värld har författarna Tommy Lundberg och Ola Berggren haft Ing-Marie Persson, primatansvarig i Furuvik i Gävle. Ing-Marie är kanske Europas mest framstående profil inom området och en av få människor i världen som kan umgås med fullvuxna schimpanser. Tillsammans med organisationer som Jane Goodall Institute, Wild Chimpanzee Foundation och
Pan Africa Sanctuary Alliance kämpar Ing-Marie Persson för bevarandet av schimpan­sernas miljö och utvecklingsmöjligheter i Afrika.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. En av parkens främsta uppgifter är att agera folkbildande. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. 2011 omsatte Furuvik drygt 70 miljoner kr och gästades av drygt 240 000 besökare.