Legendariska Status Quo till Furuvik i sommar

Legendariska Status Quo till Furuvik i sommar

Den första bokningen till Furuviks konsertsommar 2016 är nu klar. Det är ingen mindre än det legendariska rockbandet Status Quo som kommer till Furuvik för en spelning den 2 juli.

Status Quo, som bildades i London 1962, är inte bara ett av Storbritanniens mest långlivade band. De har hittills sålt över 118 miljoner album världen över och har haft mer än 60 låtar på den brittiska singellistan, vilket är fler än något annat rockband. Status Quo har totalt sett legat över sju år på den engelska singellistan och varit på resande fot i sammanlagt 23 år. Att påstå att bandet är rutinerat vore en underdrift.

En av Status Quos största hitlåtar genom tiderna är ”In The Army Now” som kom 1986. Men bandet var också pionjärer för den så kallade boogierocken, bland annat med hitlåtar som ”Rockin' All Over The World" och "Whatever You Want”. 2014 släppte Status Quo det efterlängtade albumet ”Aquostic (Stripped Bare)”, som var ett av de mest sålda albumen i Storbritannien under fjolåret.

Denna bokning är en sagolik start på konsertsommaren 2016, säger Nina Tano, vd Furuvik.

Kvällen efter Status Quos spelning i Furuvik, den 3 juli, kommer bandet att uppträda på systerparken Gröna Lunds Stora Scen. Dessa två spelningar blir Status Quos enda Sverigespelningar sommaren 2016.

Julklappstips - Furuviks säsongskort 2016
Fram till den 31 december säljs Furuviks säsongskort till rabatterat pris (100 kr i rabatt). Ordinarie pris är 779 kr för vuxen och 579 kr för barn (Kostnad för chipkort tillkommer). Säsongskortet ger fri entré till samtliga konserter under säsongen och kan köpas i Furuviks webbshop: www.furuvik.se, på Gävle Turistbyrå samt ICA Maxi Gävle

Furuviks säsongskort ger fri entré till Gröna Lund och Aquaria Vattenmuseum i Stockholm samt 30 % rabatt på entrén till Kolmården och Skara Sommarland.

För ytterligare information, kontakta:
Nina Tano, Furuviks vd, tfn: 010-708 79 18.
Pressbilder finns i Furuviks bildbank: bilder.parksandresorts.com/Furuvik

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2014 hade Furuvik totalt ca 300 anställda under säsong och gästades Furuvik av ca 240 000 besökare.

Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.