E-handelsbolaget Fyndiq lägger stjärninvesterare i kundvagnen

Fyndiq, fyndvaruhuset på nätet, smyglanserades i augusti 2010. Nu tar bolaget in kapital från en grupp externa investerare bestående av bland andra Jan Carlzon och Lendo-grundaren Thomas Hjelm.

Ullared fast på nätet

Med Fyndiq får den enskilde handlaren, såväl webbshoppar som butiker, en ny säljkanal. Här kan handlare lägga upp sina restlager samtidigt som konsumenter erbjuds nya produkter till fyndpriser. –Vi är som Ullared fast på nätet. Genom att samla alla webbshoppars fyndlådor på en och samma plats kan konsumenten fyndshoppa hemifrån i lugn och ro, förklarar Dinesh Nayar, VD för Fyndiq.

Lägger i nästa växel

Bolaget har precis genomfört en emission för att expandera verksamheten. –Vi ser investeringen som ett kvitto på att vi är på rätt väg samtidigt som det är smickrande att få in så namnkunniga och kompetenta personer, säger Dinesh Nayar. Till gruppen av investerare hör bland andra näringslivsprofilen Jan Carlzon och Thomas Hjelm som nyligen sålde låneförmedlaren Lendo till Schibsted.

Fyndiq löser problemet med restlager

Enligt en undersökning gjord på 13 000 nätbutiker i Norden ökade julhandelsköpen på nätet med 26% under 2010[1]. Trots det visar bara en av fem e-handlare svarta siffror[2]. Idag kan vem som helst till i stort sett ingen kostnad starta en webbshop. Det har skapat en mycket snabbt växande marknad. Baksidan med denna tillväxt är att konkurrensen blir benhård om konsumenterna. -Det blir svårare att nå ut och många webbshoppar får stora restlager. Vi kliver in, hjälper handlaren att avyttra varorna samtidigt som vi även tar hand om marknadsföring, kundsupport och betalning av varorna, avslutar Dinesh Nayar.

Om Fyndiq

Fyndiq är varuhuset på nätet som erbjuder allt mellan himmel och jord till oöverträffat låga priser. För e-handlare och butikshandeln bildar Fyndiq en enkel och effektiv kanal för att avyttra sina restlager. Sedan starten i augusti 2010 har bolaget kopplat till sig över 3500 webbutiker som enkelt kan lägga ut sina fyndvaror till försäljning på fyndiq.se

www.fyndiq.se

[1] http://www.ehandel.se/guide/Julen-slog-verkligen-alla-rekord,614.html