E-handelsföretaget Fyndiq byter namn på Black Friday efter terrordåden

Internationellt är Black Friday en dag som inom detaljhandeln förknippas med kampanjer och prispressade erbjudanden samtidigt som den ses som en start på den för branschen så viktiga julhandeln. Här i Sverige har begreppet under de senaste åren börjat användas oftare, även om hysterin inte är i närheten av samma nivåer som i andra länder. Trots en ökad kännedom för Black Friday väljer nu Fyndiq att i år skrota begreppet även om kampanjerna kommer vara kvar.

- “Det händer mycket runt om i världen just nu och vi lever inte i en bubbla även om man ibland skulle vilja det. Många av oss är påverkade av det som hände på fredagen för snart två veckor sedan i Paris men även dåden i Beirut och nu senast i Mali. Därför känns det inte rätt i magen att kalla en dag fylld av kampanjer för Black Friday.” säger Fredrik Norberg, CMO och medgrundare till Fyndiq

Även i andra länder finns det exempel på företag som inte väljer att använda begreppet Black Friday. Nu hoppas Fyndiq att fler företag i Sverige väljer att göra det samma.

- “Nu är vi visserligen en ganska snabbrörlig och agil organisation eftersom vi är ett techbolag som pysslar med e-handel, men jag tycker att det skulle vara roligt och hoppas att andra branschkolleger gör samma sak. Hitta på ett nytt namn kort och gott. Vi kallar vår dag för det fyndiga namnet “Fyndtastic Friday” men det är egentligen inte det som är det viktiga här tycker jag. Det handlar snarare om att tänka lite större och visa respekt för våra medmänniskor.” säger Fredrik Norberg.

Fyndiq kommer att ha en kampanj som startar fredagen den 27/11 och håller på fram till och med den så kallade Cyber Monday den 30/11.

För mer information, kontakta:

CMO och medgrundare Fyndiq

fredrik.norberg@fyndiq.com

• marketplace
  • fredrik norberg
  • kampanj
  • black friday
  • paris

Fyndiq AB (www.fyndiq.se) är ett svenskt snabbväxande e-handelsföretag som sedan starten 2010 knutit till sig över 1500 handlare som tillsammans säljer över 500,000 fyndprodukter inom kategorier som mode, barn, skönhet & hälsa, elektronik, sport & fritid, underhållning, mobil & surfplattor, hemmet m.m

Konsumenter erbjuds ständigt nya produkter för hela familjen till fantastiska priser, och handlare får tillgång till en enkel och effektiv merförsäljninskanal för att öka försäljningen genom att nå nya konsumenter. Fyndiq har under årens lopp såld fyndprodukter till mer än en miljon unika kunder. Till Fyndiqs investerar hör bland andra f.d SAS-VD:n Jan Carlzon, Northzone och Industrifonden.

I juni 2015 lanserades Fyndiq i Tyskland som första marknad utanför Sverige.