En av fem har skadat sin smartphone

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 13:49 CEST

En av fem svenskar har skadat sin smartphone. Bland unga mellan 18-29 är siffran ännu högre; där uppger 38 procent att de skadat sin smartphone. När svenskarna plockar fram cyklarna ökar antalet anmälda mobilskador markant, och en vanlig anledning är att mobilen åker ur fickan under cykelturen.

En YouGov-undersökning genomförd av nätvaruhuset Fyndiq visar att det är vanligt att vi skadar vår smartphone - var femte svensk uppger att de råkat ut för detta. För att skydda telefonen är det många som väljer att utrusta den med ett mobilskal; en billig investering för att skydda något som kostar allt mellan 2000-8000 kronor.

– Undersökningen visar att 56 procent av svenskarna skyddar sin mobil med ett skal. Vi säljer 2000 mobilskal per dag så det är ett enormt intresse. Men det handlar lika mycket om att sätta en personlig prägel på sin mobil som att skydda den, säger Dinesh Nayar, vd på nätvarhuset Fyndiq.

Statistik från försäkringsbolaget If visar att svenskarna är särskilt otursförföljda under sommaren och vår.

– Under sommaren är vi mer aktiva och det, i kombination med att mobilen alltid är med, ökar risken att den åker ur fickan och ner i marken, säger Caroline Uliana, Informationschef på If.

Fyndiq AB (www.fyndiq.se) är ett svenskt snabbväxande e-handelsföretag som sedan starten 2010 knutit till sig runt 800 handlare som tillsammans säljer över 100,000 fyndprodukter inom kategorier som mode, barn, skönhet & hälsa, elektronik, m.m på Fyndiq.

Konsumenter erbjuds ständigt nya produkter för hela familjen till fantastiska priser, och handlare får tillgång till en enkel och effektiv merförsäljninskanal för att öka försäljningen genom att nå nya konsumenter. Till Fyndiqs investerar hör bland andra f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.