Sommarens bästa säkerhetstips

Nyhet  •  2012-07-06 09:28 CEST

Många har redan påbörjat sin semester medan andra tålmodigt väntar in sin tid för välförtjänt ledighet.  Oavsett om man har tänkt åka på solsemester utomlands eller bara ha en skön helg någonstans i Sverige finns det några saker man behöver tänka på.

Fredrik Sundin, chef för hemlarm har några tips som man bör tänka på om man åker iväg och lämnar sitt hem. Förutom de vanligaste, att be en vän eller granne att hjälpa till att tömma brevlådan eller hjälpa till med gräsmattan finns det flera andra saker att tänka på.

- Oavsett om man bor i lägenhet, villa eller radhus finns det vissa saker som du bör tänka på under semestertider. Försök att inte förvara värdesaker på ett och samma ställe. De flesta har värdesaker antingen i sovrummet, vardagsrummet, under sängen eller i garderoben. Fördela istället era värdesaker på flera olika ställen så är risken mindre att man blir av med allting om man skulle få inbrott, säger Fredrik Sundin.

En hel del inbrott kan dessutom förebyggas och förhindras genom att det finns ett larm och dekaler. Tjuvar väljer hellre ett olarmat hus utan dekaler än ett hus med larm. Man bör också se över sin kontaktpersonslista innan semestern som finns hos larmföretaget, så att vi kan kontakta rätt personer om något skulle inträffa med bostaden.   Erfarenheter säger också att skadeomfattningen begränsas med larm - om ändå olyckan skulle råka vara framme. Att grannar hjälper varandra att hålla lite koll på varandras hus under semestern är också ett bra sätt att undvika inbrott.  Var uppmärksam och om du ser något ovanligt, tänk på att anteckna tidpunkt eller registreringsnummer på fordon.

Thomas Lindh som är chef för Personskydd på G4S har också några tips inför utlandsvistelsen. Innan du lämnar din bostad, dra ut antennsladden till din teve, åska kan ställa till med ordentliga problem annars. Det är också bra att dokumenterat värdesaker med kamera, om man skulle råka ut för inbrott eller skadegörelse underlättar det en eventuell process med försäkringsbolaget.

- Om du åker utomlandsfinns det några viktiga saker ha i åtanke. Se över behovet av vaccination. Vissa länder utomlands bör man dessutom vara extra försiktig med vad man stoppar i sig, framförallt undvik glass, vatten och skaldjursrätter. Att hålla sig undan ifrån buffémåltider kan rädda semestern! Det är också bra att hålla koll på sitt resmål i media, råder det värmebölja eller kan det pågå andra oroligheter i landet? Något som många inte tänker på är att det är bra att ta kopia på passet och kreditkortet innan du åker, förvara dessa åtskilt från passet och kreditkortet. Skulle man bli av med dem så underlättare det betydligt om man har kopior på detta, säger Thomas Lindh.

Svenska Regeringskansliet har en bra hemsida med aktuell reseinformation som är bra att se över innan man lämnar Sverige, se mer här

Mycket kan man förebygga själv för att minimera tråkiga erfarenheter under semestern.  Använd sunt förnuft, lägg inte upp semesterbilder på Facebook eller checka in på Arlanda, var uppmärksam på ficktjuvar, kontrollera batteri i brandvarnare och inbrottslarm!

Anni Svensson, Informationschef, G4S

Kommentarer (0)