Fever-Tree storsatsar på Sverige

När Fever-Tree skapade sin första tonic water för drygt tio år sedan förändrades marknaden för drinkvatten. Idag är företaget världsledare inom premiummixers med försäljning i över femtio länder. Nu storsatsar Fever-Tree på Sverige genom distributören Galatea. Målet är att nå fler kvalitetsmedvetna restauranger och barer samt konsumenter genom dagligvaruhandeln.

Fever-Tree skapades efter att engelsmännen Charles Rolls and Tim Warrillow analyserat innehållet i vanliga drinkvatten. De fann billiga artificiella smaksättningar samt konserveringsmedel. Efter lång research av historiska tonicrecept, samt resor världen över för att hitta rätt råvaror, lanserades deras första tonic water 2005. Den var gjort på kinin av högsta kvalitet, botaniska oljor samt källvatten och hyllades som världens främsta tonic.

Sedan starten har Fever-Tree skapat ett nytt drinkvatten varje år, från flädertonic till ginger ale och ginger beer. Alla produkter är tillverkade i England enligt samma filosofi kring naturliga råvaror. Fever-Tree är kända hos de flesta drinkkonnässörer i Sverige och nu storsatsar bolaget för att nå ut bredare.

– Sverige är en högintressant marknad för oss med konsumenter som snabbt tar till sig nya trender inom mat och dryck samt efterfrågar kvalitet och naturliga ingredienser. Vi är därför övertygade om att Fever–Tree passar svenskarna och vi ser en stor potential här, säger John Moreira, International Director på Fever-Tree.

Barkonsult introducerade Fever-Tree på den svenska marknaden och har framgångsrikt lyckats nå ut till topprestaurangerna i landet. Från 1 oktober tar Galatea som är en av Skandinaviens största dryckesleverantörer över Fever-Tree i Sverige. Målet är att nå ännu fler kvalitetsrestauranger och barer samt konsumenter direkt genom dagligvaruhandeln.

– Fever-Tree är en exceptionell produkt som saknar motstycke på marknaden idag, säger Daniel Boltes Persson som är Brand Manager på Galatea. Därför är vi självklart stolta för förtroendet att distribuera deras drycker på den svenska marknaden och få fler att upptäcka produkterna.

Daniel Boltes Persson, Brand Manager
Mobil: +46 700 - 45 48 78