Mathias Dahlgrens påsköl är tillbaka

1 april lanserar återigen kocken och krögaren Mathias Dahlgren sitt påsköl tillsammans med Jessica Heidrich på S:t Eriks Bryggeri. S:t Eriks & Mathias Dahlgren Påsköl är en mikrobryggd mörk lager som passar till påskens alla traditionella rätter.

Bryggaren Jessica Heidrich och krögaren Mathias Dahlgren har ett bryggsamarbete där de tillsammans skapar öl till svenska mathögtider. Förra året bryggde de Mathias Dahlgren & S:t Eriks Påsköl som tack vare den positiva responsen och höga efterfrågan nu lanseras igen.

– Påsken är en av våra viktigaste mathelger som också ger en föraning till vårens primörer. Påskmaten innehåller allt från lättare rätter till smakrikt lamm och fet lax. Vårt påsköl är bryggt för att vara både elegant och mustigt och därmed passa till det mesta av den klassiska påskmaten, säger Mathias Dahlgren.

S:t Eriks & Mathias Dahlgren Påsköl är bryggd på pilsner-, karamell- och specialrostad chokladmalt. Humlet består bland annat av Centennial och Amarillo. Doften har lätt rostade toner och den maltiga kroppen avslutas med aromatisk kryddig beska.

– Vi har bryggt en mörk lager i modern stil med lite högre beska, säger Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks. Mörk lager är en underskattad öltyp som jag är mycket förtjust i. Prova Mathias Dahlgrens påsköl för dess elegans, drickbarhet samt för hur lätt den går att kombinera med mat.

Mathias Dahlgren rekommenderar att servera påskölen till allt från rostat rågbröd med smör, inlagd sill och strömming med hackat ägg, rökt och rimmad lax med senapssås, påsklammstek med örter eller även knapriga och kryddiga revbensspjäll.

Mathias Dahlgren & S:t Eriks Påsköl lanseras på Systembolaget 1 april. Alkoholhalten är 5,3 procent och priset 19,20 kronor för 33 cl flaska. Artikelnumret är 1302-03. Ölet kommer även att serveras på Mathias Dahlgrens restauranger Matbaren och Matsalen på Grand Hotel i Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri

Maya Johansson, Marketing Manager Mathias Dahlgren