Oktoberlanseringar på Systembolaget

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 17:02 CEST

OBS Se PDF för hela pressreleasen!

S:t Eriks IPA (5,3% vol.)

– en ny genuin medlem i S:t Eriksfamiljen,en India Pale Ale, bryggd av Jessica Heidrich,internationellt prisbelönt mästare i bryggning.

Färg, Doft & Smak: Bärnstensfärgad. Mycket stor humlearomatiskmaltig doft med inslag av nyslaget hö, citrus och aprikos. Intensiv fruktig och kryddig smak med tydlig beska, inslag av gräs,mogna aprikoser och pomerans. Lång aromatisk efterbeska.

Kort om Jessica Heidrich – kvinnan bakom S:t Eriks: Utbildad sommelier, fyrfaldig svensk mästare i bryggning, internationellt erkänd och flitigt anlitad öldomare bland annat i Nya Zeeland, USA och Storbritannien. Jessica är grundare och f.d. styrelseledamot i föreningen Sveriges Småbryggarförening, utbildar på Restaurangakademins Sommelierutbildning och hon ansvarar för utbildning av Sveriges öldomare.

Art. nr: 1463-03 (330 ml) Pris: 17:90 (T2 – lanseras i 176 av Systembolagets 413 butiker)

Marston’s Pedigree (4,5% vol.)

– äkta engelsk pale ale, den första på 33 cl burk!

Färg,Doft & Smak: Djup röd kopparfärg. Maltig doft med inslag avknäck och humle med tydliga nyanser av citrus och aprikos. Maltig smak med tydligt inslag av knäck, lång kryddig besk eftersmak.

Art. nr: 1601-12 (330 ml) Pris: 13:90 (T1 – lanseras i 320 av Systembolagets 413 butiker)

Cantillon Kriek Lambic (5,0 % vol.)

– belgisk körbärsröd ale

Färg, Doft & Smak: Körsbärsröd färg.Mycket fruktig kärnig doft med inslag av röda körsbär,tranbär och citrus. Mycket frisk fruktig smak med inslag av röda bär och citrus, lång syrlig intensiv eftersmak.

Art. nr: 1622-03 (375 ml) Pris: 49:00 (T3 – lanseras i 55 av Systembolagets 413 butiker)

Systembolagets första ekologiska cognac!

Distillerie Du Peyrat Organic VSOP (40 % vol.)

– 100% ekologisk cognac från ett familjeägt destilleri som har funnits inom cognacsindustrin i över 200 år.

Producent: Distillerie Du Peyrat

Druvor: Ugni Blanc och Folle Blanche Odlingsområde för druvor: Petit Champagne, Fin Bois, Bon Bois

Typ av fat: Franska ekfat från Limousin

Färg, Doft & Smak: Gyllene mörk bärnstensfärg. Rik, kryddig doft medinslag av valnöt. Mjuk, avrundad smak med inslag av torkad frukt och choklad.

Art. nr: 170-02 (500 ml flaska) Pris: 359:00 (T2 – lanseras i 176 av Systembolagets 413 butiker)

Tomatin 25 years (40 % vol.)

– Skotsk 25-årig maltwhisky från Highlandsnu även på 35 cl flaska

Producent: Tomatin Distillery

Färg, Doft & Smak: Ljus bärnstensfärg. Elegant komplex doft med inslag av malt, honung, hasselnötter och apelsinskal. Mycket mogen elegant smak med inslag av valnötter, ljunghonung och smörkola. Tomatin 25 years har en lång balanserad, aningens torr eftersmak med inslag av vanilj, nougat och ett litet inslag av rök. Tomatin 25 years är lagrad på amerikanska ekfat.

Art. nr: 20490-02 (350 ml) Pris: 499:00 (T3 – lanseras i 55 av Systembolagets 413 butiker)

Galatea, Skandinaviens ledande ölimportör!

Kommentarer (0)