S:t Eriks Oktoberfest är tillbaka

Traditionen att fira oktoberfest har blivit allt mer populär i Sverige. Därför har S:t Eriks Bryggeri även i år bryggt sin moderna tolkning av den tyska förlagan. Mikrobryggda S:t Eriks Oktoberfest är en tillfällig lansering som släpps 1 september.

Oktoberfestöl är vanligtvis av typen ljus lager men när Jessica Heidrich på S:t Eriks Bryggeri tolkar de tyska traditionerna blir resultatet en modern, mörk och matvänlig lager. S:t Eriks Oktoberfest bryggdes första gången 2012 och återkommer nu för tredje året i rad.

S:t Eriks Oktoberfest är precis som tidigare år gjord på fyra olika maltsorter - pilsner, carapils, caramunich och chokladmalt. Som alltid har Jessica Heidrich adderat en modern twist samt skapat balans genom att använda de amerikanska humlesorterna Cascade samt Centennial.

– Genom en blandning av klassisk malt och modern amerikansk humle är S:t Eriks Oktoberfest ett öl i tiden, säger Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks. I och med min tyska bakgrund har jag en stor förkärlek för det rustika köket. Vi har därför gjort ett fylligare matöl som passar väl till smakrik mat med både syrlighet och sötma.

Ölet har en mörk rödbrun färg med rostad, fyllig, maltig smak med inslag av kaffe, rågbröd, humle och mörk choklad. Eftersmaken är lång och aromatisk med rostade toner, choklad och en uppiggande citrusaktig humle. S:t Eriks Oktoberfest passar lika bra till det bayerska köket med schweinshaxe, jägerschnitzel, sauerkraut och würst som till rätter på våra lokala höstråvaror med rotsaker, svamp och vilt.

S:t Eriks Oktoberfest lanseras tillfälligt den 1 september. Ölet har 5,3 procent alkohol och kommer på en 33cl flaska för 18,90 kronor. Artikelnumret är 11237-03.

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Heidrich, Head Brewer S:t Eriks Bryggeri
Tel: + 46 (0)70 40 39 740