SJ erbjuder mikrobryggt öl på sina resor

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 10:20 CET

Från och med november erbjuder SJ mikrobryggt öl från S:t Eriks Bryggeri och Sigtuna Brygghus på samtliga sina tåg med bistrovagn. SJ breddar därmed sitt dryckesutbud för att möta det växande intresset och kunskapen kring öl.

Mat och dryck har blivit en allt viktigare del i upplevelsen på SJs resor och nu sker en satsning på ölsortimentet. Från och med november serverar SJ svenskt mikrobryggt öl på alla sina tåg med bistrovagn. Ölen kommer från S:t Eriks Bryggeri och Sigtuna Brygghus som delar brygglokaler i Arlandastad utanför Stockholm.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra vårt mat- och dryckesutbud ombord. Då trenden kring mikrobryggt öl blir allt starkare vill vi självklart erbjuda våra resenärer riktigt bra öl ombord säger Marcus Asserdal, Sortimentsansvarig SJ Mat & Dryck. Vi fick tidigt upp ögonen för S:t Eriks Bryggeri och Sigtuna Brygghus då de håller en jämn och hög kvalitet. Deras öl är ett bra komplement till våra övriga varumärken.

De tre mikrobryggda ölen som nu finns tillgängliga hos SJ är Sigtuna East River Lager, Sigtuna Organic Ale samt S:t Eriks IPA. East River Lager som är en av Sigtuna Brygghus största succéer har tydliga referenser till bryggkulturen i New York. Sigtuna Organic Ale är en helt ny ekologisk Ale som bryggs av Emil Lindén i en amerikansk stil från den amerikanska västkusten. S:t Eriks Bryggeri representeras med bryggaren Jessica Heidrich legendariska IPA som belönats med flera internationella medaljer sedan lanseringen 2010. Samtliga öl fungerar lika bra på egen hand som till måltiden.

– Självklart är det hedrande att våra öl serveras på SJs tåg runt om i landet, säger Mats Folkesson, vVD på dryckesimportören Galatea som är huvudägare till S:t Eriks och Sigtuna Brygghus. Att resa med tåg är en bekväm upplevelse som ger tid till för båda nya upptäckter och en avslappnad njutning. Våra öl passar allt från nyfikna resenärer till inbitna ölentusiaster på resande fot.

Sigtuna East River Lager, Sigtuna Organic Ale samt S:t Eriks IPA kommer att finnas på samtliga SJs tåg med bistrovagn från och med 5 november. Priset är 65 kronor för en 33 cl flaska.

Mats Folkeson, Försäljningsdirektör & vVD på Galatea
E-post: mats@galatea.se
Tel: +46 (0)70 835 8148

Marcus Asserdal, Sortimentsansvarig SJ Mat & Dryck
E-post: marcus.asserdal@sj.se

Om Sigtuna Brygghus:
Sigtuna Brygghus är ett mikrobryggeri utanför Stockholm som grundades 2005 av ett antal ölentusiaster. Verksamheten tog fart på allvar 2009 och mikrobryggeriet har sedan dess byggts ut i etapper har under de senaste åren. Idag är Emil Lindén bryggmästare.

www.sigtunabrygghus.se

Om S:t Eriks Bryggeri:
S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som öppet visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust. S:t Eriks Bryggeri ligger idag i Arlandastad utanför Stockholm och har utsetts till Top New Brewer 2013 av Ratebeer©.

Om Galatea Spirits AB:

Kommentarer (0)