St Eriks Vårlager är här!

St Eriks Vårlager är här!

Den 14 februari lanseras den svenska lagern S:t Eriks Vår i en begränsad upplaga. Det mikrobryggda ölet från Jessica Heidrich, Sveriges mest meriterade ölmakare, är gjort på Simcoe – en av de trendigaste humlesorterna på amerikanska västkusten.

S:t Eriks Vårlager är en frisk och modern ljus lageröl, fylld med kärlek och mycket humle, som kommer att säljas i en begränsad upplaga under våren. Vårlagern är det sjätte ölet i S:t Eriks framgångsrika serie av svenska mikrobryggda öl skapade av Jessica Heidrich, Sveriges mest meriterade ölmakare.

Den nya lagern från S:t Eriks är gjord på Simcoe, en av de hetaste humlesorterna bland de innovativa mikrobryggerierna på USA:s västkust. Simcoe ger en rejäl humlearom med en tydlig  citruskaraktär och inslag av färska tall och granskott. S:t Eriks Vår kan beskrivas som en ljus, kristallklar lager med stor aromatisk humlearom med fläder, mango och blond grapefrukt. Den är pigg och läcker, maltig med krispig, humlekomplex smak som klingar ut i en aromatisk efterbeska.

S:t Eriks Bryggeri härstammar från 1859 och blev snart känt för att skapa – för sin tid – moderna kvalitetsöl. Idag fortsätter S:t Eriks tradition genom Jessica Heidrichs moderna ölskapande och bryggs på några av Sveriges bästa mikrobryggerier runt om i landet. Vårlagern är tillverkad hos Slottskällans Bryggeri i Uppsala.

Försäljningsstart: 14 februari

Alkohol: 4,5 % (330 ml)
Pris:15:50 kr
Systembolagets art. nr: 1325.
För mer information kontakta: Jessica Heidrich

E-post: jessica@galatea.se Tel: + 46 70 40 39 740

Om Jessica Heidrich:
Jessica Heidrich är en ”Flying Beermaker” vilket innebär att hon skapar sina öl och brygger dem på olika mikrobryggerier runt om i Sverige. Med en bakgrund som både forskare, mikrobiolog och sommelier är hon idag Sveriges mest framgångsrika ölmakare. Jessica Heidrich är förutom skapare av S:t Eriks öl fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning och domare i internationella öltävlingar på högsta nivå.

Om S:t Eriks:
S:t Eriks är en serie moderna mikrobryggda öl som öppet visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust. Tidigare lanserade öl i serien är S:t Eriks Pilsner, S:t Eriks Sommarlager, S:t Eriks IPA (India Pale Ale), S:t Eriks Pompona Porter (vaniljporter) och S:t Eriks Dubh – en whiskeyfatslagrad Russian Imperial Stout på 10,7 procent.