De fyra delägarna i Gällivare Måleri AB, Peter Nilsson, Jonny Linder, Peter Eriksson och Ronny Blombacke. Foto: Sara Sundvall, Företagarna Gällivare

Gällivare Måleri AB utsedda till Årets företagare i Gällivare 2020

"Jätteroligt, vi är stolta som attan."
"Vi är ödmjukt tacksamma. Roligt att få ta emot priset efter 25 års jobb."

Motivering till utmärkelsen

"Gällivare Måleri AB är ett lokalt företag som verkar i en traditionell bransch, Måleri, men som växer via affärsutveckling av komplementära verksamheter såsom asbestsanering, materialinventering av fastigheter, bilrekond, mattläggning, plattsättning, snickeriarbeten. Företaget har även startat ett fastighetsbolag där uthyrning av rörelselokaler till andra företag ingår.

Företaget har god lönsamhet, är stabilt med fyra delägare som kompletterar varandra och driver företaget framåt. Gällivare Måleri AB är en stor lokal aktör, bland flera, för arbeten i den omfattande samhällsomvandlingen som pågår här i kommunen. Gällivare Måleri AB är Årets företagare i Gällivare 2020!"

Organisationen Företagarna Gällivares utmärkelse Årets företagare i Gällivare 2020 har tilldelats Gällivare Måleri AB. Utmärkelsen delas årligen ut vid ett större evenemang, i år ägde prisutdelningen rum i enklare och festliga former, i pristagarnas nyrenoverade lokaler på Oljevägen 9 i Gällivare. Delade ut priset gjorde Företagarna Gällivares ordförande Börje Johansson, ledamot Julia Engqvist, vice ordförande Sara Sundvall och ledamot Kurt Kalla.

1995 startade Peter Eriksson och Jonny Linder Målarteamet.

1999 förvärvades Måleritjänst och Ronny Blombacke blev delägare.

2000-2001 förvärvades företagets första hyresfastighet.

2002 förvärvades Gällivare Måleri.

2002 tre delägare med anställda startade Gällivare Måleri som ett renodlat måleriföretag, men efter att 2004 ha tappat ett stort 4-års avtal utbildade de sig till mattläggare och verksamheten breddades.
– Man måste ha överlevnadsinstinkt. Som småföretagare måste man leva med öppna ögon. Vi tvingades vakna till och göra någonting annat när vi miste avtalet med TOP bostäder och det kanske egentligen var bra, säger Peter Nilsson.

2003-2004 Köptes företagets första industrifastighet.

2003-2004 Blev Peter Nilsson delägare.

Ett antal år senare våtrumscertifierade de sig genom AB Svensk Våtrumskontroll, GVK. Därefter anställde företaget en plattsättare som introducerade företaget inom kakel och klinkers. Ytterligare efter ett antal år våtrumscertifierade de sig genom Plattsättnings Entreprenörers Riksförening, PER, och eftersom företaget ofta renoverar badrum började de även utföra mindre snickeriarbeten.

2007 utbildade sig två av delägarna till asbestsanerare eftersom det ofta krävdes asbestsanering innan de kunde utföra sina arbeten. Marknaden ökade i och med samhällsomvandlingen i Gällivare och de satsade hårt med att utbilda anställda och med målsättningen är att alltid ligga i framkant vad det gäller kvalitet och säkerhet. Efter ett par år utbildade sig två av delägarna till materialinventerare, vilket de beskriver också varit mycket givande.

2012 köpte Gällivare Måleri en industrifastighet av en ren slump när de letade efter lokal att hyra och med åren har de köpt fler fastigheter och startat ett fastighetsbolag.
– Nu har vi ett 20-25-tal hyresgäster och så har vi byggt till garage. Det passar ganska bra att kunna fylla ut vår andra tid med att underhålla våra egna lokaler. Vi har även bilrekond, säger Peter Eriksson.

"Ja, vad händer med slottet? Det där slottet... det är då första gången vi får den frågan!"

2019 förvärvades Fjällnäs slott som delvis renoverat invändigt. Men med anledning av rådande pandemi har de ännu inte startat hotellverksamheten fullt ut. I dag hyr de istället ut till företag men ser stor potential för framtiden.
– Vi vet inte riktigt än, eller vi vet kanske en hel del men det är inte läge nu i och med pandemin. Kanske någon typ av hotellverksamhet? Besöksnäringen, det är ju en helt ny bransch, säger Peter Eriksson.

De fyra delägarna är också ett föredöme som arbetsgivare när det kommer till mångfald. En förutsättning för den affärsutveckling som skett under åren är att de hållit ihop som fyra delägare.
– Det är ju jätteenkelt om man träffar rätt personer. Och vi är rätt fyra personer. Man måste vara flera för att orka och att vara flexibel. Det är en fördel att vi har olika ben att stå på, säger Peter Nilsson.

Kompetensbristen, att så få väljer att utbilda sig till målare ser de i dagsläget som en av de största utmaningarna för framtiden.
– Vi samarbetar med skola och vuxenutbildning, och tar också emot PRAO-elever, men det måste till ett större samarbete, bristen på målare är ett dilemma i hela landet. Vi är ju själv alla målare i grunden och tycker att en målare är den ultimata hantverkaren, de har bred kompetens och samtidigt fingertoppskänsla och blick för detaljer, säger Jonny Linder.

Företaget har hittills varit relativt förskonade av effekterna av rådande pandemi.
– Egentligen är det på fastighetssidan vi drabbats, vi har ju haft tur i och med att vi jobbar med sanering. Vi har också överlämnat skyddsutrustning till vården, säger Ronny Blombacke.

Årets Företagare är Företagarnas största utmärkelse

Med gamla anor. Redan för 80 år sedan delades föregångare till dagens utmärkelse ut. Från mitten av 80-talet har Årets Företagare korats lokalt och sedan 2007 väljs även en vinnare för hela landet.

Årets tema för utmärkelsen Årets Företagare i Gällivare: Affärsutveckling och ledarskap.