Garageportexperten lanserar Renoveringsindex

Garageportexperten lanserar Renoveringsindex

I dagarna släpptes Renoveringsindex, en ny tjänst som visar hur mycket svenskarna renoverar. Indexet baseras på statistik om utnyttjat rotavdrag samt handel med renoveringsmaterial. Bakom initiativet står Sveriges största leverantör av garageportar, Garageportexperten.

– Vi har sett att det saknas ett mått på hur mycket svenskarna renoverar. Med Renoveringsindex kan vi följa utvecklingen och se hur väl svenskarna tar hand om sina hus och lägenheter, säger Mikael Holmstrand, vd på Garageportexperten och initiativtagare till Renoveringsindex.

Garageportexperten är marknadsledande och står för 55 procent av försäljningen bland branschföreningen Portgruppens medlemmar. Sänkningen av rotavdraget och förändringar i bolånekraven ledde till att köp av renoveringstjänster som är berättigade med rotavdrag minskade med 17 procent under 2017 jämfört med året innan.

– Vi vet att begränsningarna i rotavdraget har gjort villaägare mer försiktiga när det kommer till renovering. På sikt betyder det att hus och lägenheter riskerar att tappa i värde. Renoveringsindex gör det möjligt att följa trenderna, säger Mikael Holmstrand.

Renoveringsindex baseras på Skatteverkets statistik om utnyttjat rotavdrag samt SCB:s siffror om handel med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar. Enligt preliminära siffror från Skatteverket köpte svenskarna rot-avdragsberättigade tjänster för minst 1,9 miljarder kronor under februari. Samtidigt omsatte handeln med bygg- och vvs-varor, färg och elartiklar 3,49 miljarder kronor.

Besök Renoveringsindex: www.renoveringsindex.se

Om Garageportexperten
Med en omsättning på 310 miljoner kronor är Garageportexperten Sveriges största leverantör av garageportar. Kedjan består av 30 franchisetagare med 47 butiker över hela landet. Sedan starten har kedjan levererat och monterat över 230 000 garageportar

Om Renoveringsindex
Renoveringsindex är ett unikt index som mäter hur mycket svenskarna renoverar. Indexet baseras på statistik från Skatteverket om utnyttjat rot-avdrag samt SCB:s siffror om handel med bygg-, vvs-, färg- och elartiklar. Siffrorna kan revideras i efterhand och är preliminära.

Garageportexperten är Sveriges största leverantör av garageportar med en omsättning på 310 Mkr. Det är en rikstäckande franchisekedja som består av 30 franchisetagare och finns på nästan 50 orter, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Sedan starten 1995 har Garageportexperten levererat och monterat över 230 000 portar till villor, hyreshus och bostadsrättsföreningar. www.garageportexperten.se