GARAGEPORTSFÖRSÄLJNINGEN FORTSÄTTER ATT VARA STABIL FÖR GARAGEPORTEXPERTEN

GARAGEPORTSFÖRSÄLJNINGEN FORTSÄTTER ATT VARA STABIL FÖR GARAGEPORTEXPERTEN

Årets andra kvartal fortsätter att vara stabilt för Garageportexperten. Försäljningen ökade med 14% under Q2 jämfört med föregående år. Garageportexperten står därmed fortsatt stadig som Sveriges marknadsledande aktör inom portbranschen.

Under årets första kvartal sjönk hela branschen rejält jämfört med föregående år, men vände sedan uppåt igen under Q2 när den ökade renoveringstrenden gjorde sig tydlig.

- Den uppåtgående kurvan kan vi i stor utsträckning se som ett resultat av den renoveringstrend som kom till följd av Corona. Under våren tillbringade många mer tid hemma och man satte igång med fler projekt som ledde till investeringar i hemmet. Tiden som tillbringas hemma har gjort att allt fler har möjligheten att ta emot besök av hantverkare och man ser till att passa på att göra den där renoveringen man skjutit upp säger Mikael Holmstrand VD för Garageportexperten.

- Vi ser att marknaden håller sig stabil och jämfört med föregående år ökade vi med 14 % under årets andra kvartal. Ser man till volym så har vi också där gjort en ökning från Q1 när vi ökat från 57% till 59% av portgruppens totala volym säger Mikael Holmstrand.

Även renoveringsindex har visat på en fortsatt positiv trend och under våren visade statistiken på hur renoveringsviljan ökade i flera delar i landet.

Garageportexperten behåller sin plats som marknadsledande inom branschen och står för 59% av volymen som rapporteras inom branschorganisationen Portgruppen.

Statistiken omfattar endast takskjutportar eftersom det är den typ av port som majoriteten av medlemmarna i branschföreningen Portgruppen säljer. Garageportexperten säljer också vipp- och slagportar vilket innebär att företagets totala volym är större än den redovisade.

Mikael Holmstrand, vd Garageportexperten
0706-92 51 30, mikael.holmstrand@garageportexperten.se