"Strategiskt arbete är något av det roligaste och mest utmanade som jag vet. Jag är glad över att vara en del av ett företag som sätter kompetens först och har förmåga att hitta den även utanför branschens normer.”

Sofia Puhakka ny styrelseordförande för Garageportexperten Sverige AB

Garageportexpertens årsmöte utsåg enhälligt Sofia Puhakka till styrelseordförande för kedjan. Sofia ersätter Roger Sigrèn som tillfälligt fungerat som sammankallande sedan vintern 2019.

Sofia Puhakka har sedan 2015 suttit som ledamot i Garageportexperten Sveriges styrelse. Idag äger och driver hon också Garageportexperten i södra Stockholm. Efter nära tio år som anställd i företaget tog hon över verksamheten 2018. Sofia har lång erfarenhet av branschen och men även ett förflutet inom kommunikation och verksamhetsstöd. ”Jag är uppväxt i en entreprenörsfamilj och jag har präglats av drivet att alltid vilja mer och kunna bättre. Att alltid se möjligheterna till framgång som kommer ur yviga diskussioner och hårt arbete. Jag har testat livet som anställd i storföretag och tar med mig de erfarenheterna och min livslånga portkunskap in i mitt nya uppdrag som Styrelseordförande för Garageportexperten, säger Sofia Puhakka.”

”Garageportexperten är ett spännande och välskött företag som lyckats växa kraftigt under kort tid”, berättar Sofia. ”Det gör det väldigt roligt att jobba med företaget. Oavsett om det är i styrelserummet eller som Franchisetagare. Med de senaste årens systemsatsningar har vi skapat en effektiv verksamhet och verktyg som ger oss mycket goda utvecklingsmöjligheter framöver. Jag ser fram emot att leda en styrelse som även fortsatt skapar förutsättningar för en kraftig utveckling.”

På frågan hur det är att sitta som VD i det egna garageportföretaget och samtidigt agera styrelseordförande levererar Sofia ett mycket tydligt svar. ”En av grundförutsättningarna för att Garageportexperten blivit en så framgångsrik kedja är att styrelsen alltid kunna lägga den egna verksamheten åt sidan när det krävts. Det är inte alltid lätt men när de långsiktiga planerna slår igenom till den lokala verksamheten är det otroligt sporrande att leva sig genom förändringarna i det egna bolaget. Det blir också ett fantastiskt beslutsstöd i framtida styrelsefrågor.”

Sofia lyfter förmånen att få arbeta i en styrelse som inte är alltför homogen. ”Det är klart att vem jag är och vad jag har för erfarenhet är avgörande för vad jag tycker, värnar och bidrar med. Det är alltid en fördel att kunna addera olika infallsvinklar till svåra eller viktiga frågeställningar. I vår bransch är det inte en självklarhet. Strategiskt arbete är något av det roligaste och mest utmanade som jag vet. Jag är glad över att vara en del av ett företag som sätter kompetens först och har förmåga att hitta den även utanför branschens normer.”

Sofias genuina garageportsintresse har växt fram ur fascinationen för industriell design. ”Jag har alltid tyckt att det är något speciellt med att klä funktion på ett estetiskt tilltalande sätt. Samtidigt är det väldigt roligt att ha förmånen att jobba med både företag och privatkunder. Det engagemang som vi alla har för vårt hem slår det mesta idag och det kräver en verksamhet som alltid levererar. För varje garageport vi säljer måste vi förstå kundens behov, se fastighetens förutsättningar och klä dem i familjens egen stil. Det är ett fantastiskt roligt jobb och vi är bra på det.” avslutar Garageportexpertens nya styrelseordförande.

Kategorier

Garageportexperten är Sveriges största leverantör av garageportar med en omsättning på 320 Mkr. Det är en rikstäckande franchisekedja som består av 30 franchisetagare och finns på över 40 orter, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Sedan starten 1995 har Garageportexperten levererat och monterat över 250 000 portar till villor, hyreshus och bostadsrättsföreningar. www.garageportexperten.se