Handeln med bilar är fast i gamla hjulspår

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 06:00 CEST

Ända sedan Henry Ford började bygga T-fordar på löpande band, har människor köpt och sålt bilar av varandra. Raskt förde man över sitt beteende från handeln med hästar och kreatur till handeln med bilar. Mycket har hänt sedan dess men vissa beteenden finns kvar - löften, överdrifter och ibland rena lögner är än idag vardagsmat inom handeln med bilar. Det här vill Garantibil förändra.

Att köpa eller sälja bil kräver mycket av både säljare och köpare. Orosmomenten är många. Säljare oroar sig exempelvis för jobbiga spekulanter, att inte få rätt betalt och bli förföljda av besvikna köpare. Köparen oroar sig bland annat för att bli omkullpratade av bilexperter som döljer fel, som tar för mycket betalt och inte lämnar några garantier. Varken köpare eller säljare tycker om att förhandla om pris.

- Vi vill förändra en föråldrad bransch som får konsumenter att känna sig obekväma. Vi startade Garantibil som en reaktion på alla ljusskygga bilaffärer som varje år omsätter miljarder med hjälp av tricks, förskönanden och halvsanningar. Det görs bland annat genom att ge tydligare kunskap om bilen, och trygghetsförpacka affären för både köpare och säljare, säger Patrick Juthberg, VD Garantibil.

Garantibil, en ny e-handelsplats som gör begagnadbil-affären tryggare

Varje bil som säljs genom Garantibil är provkörd och sen testad på 190 punkter av opartiska bilprovare. Varje bil förses med 2 års begagnadbil-garanti samt helförsäkring. Bilvärderingen görs av en värderingsman, förordnad av Sveriges Handelskamrar. Affären görs upp genom auktion online. Detta gör att köpare och säljare slipper förhandla, få frågor de inte kan svara på och de slipper leta dolda fel.

www.garantibil.se

Garantibil är det nya sättet att sälja och köpa begagnad bil i Sverige. Vi hjälper privatpersoner att sälja och köpa begagnad bil på ett tryggt sätt. Alla bilar testas noggrant av erfarna och opartiska bilprovare. Vidare värderas och förädlas alla bilar med 2 års begagnad- bilgaranti samt 2 månaders helförsäkring. Köpesumman deponeras alltid på ett klientmedelskonto hos Nordea tills köpeavtalet är signerat och klart. Det är säkrare att köpa begagnad bil på e-handelsplatsen garantibil.se och därför också lättare att sälja sin bil där.

Garantibil Sverige AB grundades 2013 och har huvudkontor i Stockholm.

Kommentarer (0)