Gårdstens vindkraftverk blir permanent

Gårdstens vindkraftverk blir permanent

Göteborg Energi har fått permanent bygglov för Gårdstens vindkraftverk. Vindkraftverket som invigdes 2009 får därmed stå kvar och fortsätta producera vindel bland annat till Gårdstensbostäders hyresgäster.

– Vindkraftverket har blivit en symbol för Gårdstens hållbarhetsarbete. Verket är en prototypmodell som testats. Nu vet vi att det uppfyller kraven och det känns bra att det blir permanent, säger Lotta Brändström, VD på Göteborg Energi.

– Verket är också mycket positivt för Gårdsten som ett växande miljöcentrum tillsammans med satsningar på exempelvis energieffektivisering, solceller och solvärme, fortsätter hon.

I samband med invigningen av vindkraftverket tecknade Gårdstensbostäder ett avtal med Göteborg Energi DinEl och köper sedan dess endast vindel till sina fastigheter.

– Gårdstens vindkraftverk är ett tydligt exempel på Göteborg Energis arbete för ett hållbart göteborgssamhälle som blir till konkret nytta för de människor som bor i stadsdelen, säger Lotta Brändström.

-------------

För ytterligare information kontakta:Cecilia Erdalen, pressansvarig Göteborg Energi 070-466 04 28