Garmin® Oregon® 700 – Uppkopplade, handburna navigatorer

Garmin® Oregon® 700 – Uppkopplade, handburna navigatorer

Garmin presenterar nu Oregon 700, 750 och 750t – en serie handburna enheter med ny högkänslig GPS-mottagare som har stöd för både GPS och GLONASS för bättre mottagning och prestanda. 700-serien har de nya funktionerna Active Weather1 för uppdaterade väderleksprognoser och animerad väderradar och Geocaching Live för trådlös integration med Geocaching.com. Alla modeller har en grundkarta över hela världen och 750t har en förinstallerad TopoActive karta över Europa.

– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda en uppdatering av vår tidigare Oregon 600-serie, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Den förbättrade GPS-antennen tillsammans med nya funktioner som Active Weather, Geocaching Live och Connect IQ gör dessa enheter till det ultimata verktyget för den som skall ut på äventyr i skogen.

Nya Oregon 700-serien har en högkänslig GPS- och GLONASS-mottagare, grundkarta över hela världen och ett års prenumeration på BirdsEye satellitbilder3. Oregon 750 och 750t har en 8MP kamera med blixt för geotaggade foton och Oregon 750t har dessutom Garmins TopoActive-karta över Europa förinstallerad. Samtliga enheter har plats för microSD-kort för ytterligare datalagring och fler kartor som t.ex. Friluftskartan Pro V4. Alla enheter har ABC-sensorer; vilket är barometrisk höjdmätaren som ger både höjddata och väderförändringar genom att visa förändringar i lufttrycket och en 3-axlad elektroniska kompass som hjälper dig att hålla rätt kurs, även när du står still. De har också ett uppdaterat och förenklat menysystem, med flera olika profiler som är optimerade för varje aktivitet som vandring, cykling, klättring, geocaching, fiske mm.

Med Wi-Fi uppkoppling eller via Garmin Connect Mobile app på en kompatibel smartphone2, har alla de nya Oregon-modellerna trådlös integration med Geocaching.com för live Geocaching. Du kan trådlöst ladda ner cacher med detaljer och ledtrådar även när du är ute i skogen. När du hittat en cache synkas det automatiskt med din profil på Geocaching.com. Active Weather är väderprognoser i realtid med väderradar så att du alltid har koll på både bra och dåligt väder inför dina äventyr.

Förutom Active Weather och Geocaching Live, har Oregon 700-serien en mängd uppkopplade funktioner. Bland annat är de kompatibla med Garmin Connect IQ, vilket tidigare endast var tillgängligt för Garmins klockor. Med Connect IQ, kan du anpassa enhetens datafält4. Du kan också para ihop enheter med din kompatibla smartphone5 för att få aviseringar om samtal, SMS och email direkt i enheten, samt trådlös överföring av mjukvara och automatisk överföring till Garmin Connect™. Du kan också använda LiveTrack-funktionen för att dela med dig av var du är till vänner och familj.

Enheterna är tåliga och vattentäta (IPX76). De har en 3 tums vändbar pekskärm som syns tydligt i solljus och en batteritid på upp till 16 timmar med antingen AA batterier eller ett uppladdningsbart NiMH batteripack.

Oregon 700-serien beräknas finnas tillgänglig i juli 2016. Rekommenderat cirkapris kommer vara 4 799:- för Oregon 700, 5 899:- för Oregon 750 och 6 399:- för Oregon 750t.

1 Active weather finns tillgängligt i Storbritannien, Irland, Portugal, Spanien, Frankrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Schweiz, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Österrike och Slovenien samt i norra Italien.

2 Wi-Fi krävs eller kompatibel smartphone med Garmin Connect Mobile.

3 Mjukvaruuppdatering krävs. För mer information se Garmin.com/BirdsEye.

4 Datafält finns nu, widgets och appar kommer i framtida mjukvaruuppdatering.

5 Se Garmin.com/BLE

6 Se Garmin.com/waterrating för mer information.