Garmin® presenterar GPSMAP® 8400/8400xsv-serien och utökar sin förstklassiga produktlinje med bland annat nya storlekar på allt-i-ett kartplottrar, IPS-displayer, OneHelm™-integrering och inbyggt ekolod

Garmin presenterar idag GPSMAP 8400/8400xsv-serien som är en utökning av GPSMAP 8400-serien med förstklassiga produkter med premiumfunktioner som inbyggt ekolod och omfattande nätverksfunktioner i mer prisvärda displayer. GPSMAP 8400/8400xsv-serierna finns med 10-, 12- eller 16-tums skärm med full HD, multi-touch IPS-skärm (In-plane switching), WiFi och full nätverkskapacitet så att du kan anpassa ditt marina elektroniksystem helt efter dina egna behov och preferenser. De nya GPSMAP 8400/8400xsv-serierna visas på Fort Lauderdale International Boat Show i Garmins monter.

– Garmin var först med att skapa en GLASS HELM-design, och vi är glada över att kunna föra över denna fantastiska design till mindre och mer prisvärda skärmar utan att äventyra den premiumprestanda som våra kunder är vana vid och litar på från vår prisbelönta GPSMAP-serie säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International

– GPSMAP 8400/8400xsv-serien erbjuder överlägsen användarupplevelse med ekolod, kartografi och anslutningsmöjligheter så att fiskare, seglare och sjömän kan känna sig säkra vid rodret och kunna lägga mer tid på att njuta av upplevelsen på vattnet.

GPSMAP 8400xsv-serien har stöd för dual-channel 1kW traditionellt ekolod CHIRP, CHIRP ClearVü och CHIRP SideVü scanning sonar, plus Ultra High-Definition scanning sonar, vilket ger fiskare det mest detaljerade ekolodet som finns i ett Garminsystem idag. Kartplottrarna stöder också hela produktlinjen Garmin Panoptix™ all-seeing sonar, inklusive Panoptix LiveScope™, det första och enda ekolodet med live scanning i realtid som finns tillgängligt på marknaden. Givare säljs separat.

GPSMAP 8400/8400xsv fungerar alldeles utmärkt tillsammans med Garmins nya sjökort BlueChart g3 och BlueChart g3 Vision. Den nya kartografin kombinerar det bästa från både Garmin och Navionics och hjälper dig att upptäcka djupkonturer, tidvatten och strömmar samt visa detaljerade foton av hamnar och marinor. Dessutom erbjuder Garmins BlueChart g3 Auto Guidance-teknik som skapar rutter baserade på båtens dimensioner – så att du kan navigera säkert utan att slå masten i broar eller köra på grund.

För överlägsen klarhet och läsbarhet i solljus erbjuder de nya GPSMAP 8400/8400xsv-serierna full HD IPS-pekskärm som ger konsekventa, exakta färger som kan ses från alla betraktningsvinklar, även med polariserade solglasögon. Den maximala GLASS HELM-designen kan installeras på bygel, flush-, eller flat, vilket möjliggör en installation av flera skärmar kant till kant.

Den förstklassiga prestandan i processorn förbättrar användarupplevelsen ombord tillsammans med alla sensorer som ekolod, radar, kameror, video och digital switching. Den blixtsnabba processorn levererar även Garmins snabbaste kartritningsmöjligheter, vilket gör att det nästan aldrig blir någon fördröjning, inte ens vid höga hastigheter. Med SmartMode får du snabb access till den information du mest behöver med endast en knapptryckning. För aktiviteter som t ex tilläggning, kryssning, fiske eller ankring kan du konfigurera och anpassa hela ditt system med bara en knapptryckning.

De kraftfulla nya MFD-enheterna är fullt nätverksanpassade med NMEA 2000-anslutning och Garmin Marine Network för att enkelt skapa ett anpassat elektronikpaket - från ekolod, radar och autopiloter till instrument, kameror och multimedia. Skärmen kan också delas för att visa upp till sex olika funktioner samtidigt, inklusive HDMI-video. Du kommer också uppskatta den inbyggda SailAssist-funktionen som hanterar seglingsinformation och ger vägledning och funktioner för kappsegling. För total kontroll över båten från MFD-enheten stödjer GPSMAP 8400/8400xsv-serierna även OneHelm™, en integrerad lösning som styr båtsystem ombord som t ex digital switching, belysning, eller stabilisering från Garminskärmen.

Med GPSMAP 8400/8400xsv-seriens kompakta allt-i-ett-design behöver du inga svarta lådor, monitorer och externa WiFi-antenner. De har inbyggd Bluetooth®-anslutning, WiFi® och ANT® som gör det möjligt för kartplottern att ansluta till ytterligare Garmin-enheter som quatix™ 5 smartwatch, VIRB® action-kameror eller vindsensorn gWind™ Wireless 2. Du kan också para ihop de nya GPSMAP-enheterna med den kostnadsfria mobilappen ActiveCaptain® för acess till OneChart™, smarta aviseringar, färdplanering, programuppdateringar och mycket mer.

Nya GPSMAP 8400/8400xsv-serierna beräknas finnas tillgängliga under första kvartalet 2019 till ett rekommenderat cirkapris från 31 199:- Mer information finns på garmin.com/newmarine.

1 Auto Guidance är endast avsedd för planering och ersätter inte säkra navigationsprocedurer.

Bluetoothmärket och logotyperna ägs av Bluetooth SIG, Inc. All användning av sådana märken av Garmin är licensierade. WiFi är ett registrerat varumärke som tillhör Wi-Fi Alliance.