Garmin® presenterar inReach® Mini Marine Bundle: En tvåvägs satellitkommunikationsenhet optimerad för äventyr till havs

Garmin presenterar idag inReach Mini Marine Bundle, ett nytillskott i den populära satellitkommunikationsserien med satellit- och tvåvägskommunikation samt SOS larm via satellitnätverket Iridium®1. inReach Mini Marine Bundle är paketerad för livet på vattnet och innehåller förutom enheten ett robust fäste och en 12-volts strömkabel. För att kommunicera med inReach krävs en prenumeration. Det finns flera olika abonnemang att välja mellan, månadsvis eller år och med olika typer av tjänster som ingår. För dig som båtförare är det flexibelt och du kan avbryta abonnemanget vid lågsäsong om så önskas.

Kompakta inReach Mini är en ovärderlig följeslagare för båtförare, sportfiskare och sjömän och kan kopplas ihop med flera av Garmins produkter, handdatorer och andra mobila enheter. Du behöver inte oroa dig för dålig mobiltäckning, inReach Mini fungerar överallt när du använder satellitnätverket Iridium. Nya inReach Mini Marine Bundle visas på Fort Lauderdale International Boat Show i Garmins monter.

– InReach Mini är din kommunikationsmöjlighet för att hålla kontakt utanför mobilnätet, och ger dig - och dina vänner och familj på land extra sinnesro när du befinner dig på vattnet, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Oavsett om du vill höra av dig för att säga att fisken nappar och att du kommer bli lite sen, eller om du vill hålla kontakt med dina nära och kära under seglatsen till Hawaii eller i värsta fall, för att rapportera om en nödsituation ombord, ger inReach Mini dig möjlighet att skicka och ta emot meddelanden, spåra och dela din resa, och vid behov även utlösa ett SOS-alarm.

inReach Mini är liten men kraftfull, knappt 10 x 5cm och väger bara 120 gram, men ändå har den allt från meddelanden och spårning till SOS-alarm. Den kan användas ensam eller ihopparad med en kompatibel enhet, inklusive det breda utbudet med Garmins GPSMAP®-plottrar och handdatorer samt andra mobila enheter. Trådlös enhet-till-enhet-anslutning låter dig fjärrstyra inReach Mini för att skicka och ta emot meddelanden även när enheten ligger nere i båten. InReach Mini kan också anslutas till Garmins populära quatix 5 smartwatch och från den kan du både larma SOS och skicka meddelanden.

Earthmate®-appen paras enkelt ihop med inReach Mini via Bluetooth till en kompatibel smartphone2 för access till obegränsade kartor, flygbilder och amerikanska NOAA-diagram. Med Earthmate-appen kan du dessutom enkelt använda samtliga inReach-funktioner på den ihopparade mobilenheten, inklusive platsspårning och du kan dela sin plats med vem som helst i kontaktlistan. Appen ger dig smidig access till den kompatibla enhetens kontaktlista utan att någon manuell inmatning behövs.

Som med alla inReach-enheter kan du vid nödfall trycka på SOS-knappen och skicka en nödsignal till GEOS®, ett internationellt samordningscenter för nödsituationer som finns tillhands dygnet runt. GEOS spårar enheten som utlöst SOS-alarmet, meddelar utvalda kriskontakter och skickar den hjälp som behövs till den exakta platsen. GEOS bekräftar att hjälp är på väg och uppdaterar även kontinuerligt användaren om status för responsteamet. GEOS kontaktar också dina kriskontakter och informerar dem om situationen.

inReach-enheterna ger dig också tillgång till en molnbaserad webbplats för att inte bara planera framtida resor med specifika waypoints och rutter, utan också för att skapa förinställda meddelanden och snabbtexter. På webbplatsen kan du synkronisera och hantera enhetens inställningar, uppdatera mjukvara, länka till konton på sociala medier och lagra obegränsat med platsspårningsdata. För att ta emot väderprognoser tillhandahåller vald tjänstleverantör detaljerade väderuppdateringar direkt till inReach Mini. Du väljer antingen bas- eller premiumpaketet för prognoser på land eller marint, ser förhållandena för en aktuell plats, waypoints eller en framtida destination.

InReach Mini är designad för att klara extrema förhållanden och är slagtålig och vattenklassad till IPX73. inReach Mini Marine Bundle innehåller ett inbyggt, uppladdningsbart litiumbatteri för upp till 50 timmars användning i standardläge med 10-minutersspårning och upp till 20 dagar vid 30-minuters intervall förlängt spårningsläge. Den har också en marin hållare, 12-volts strömkabel och flytband. inReach Mini Marine Bundle förväntas finnas tillgänglig under första kvartalet 2019 till ett rekommenderat cirkapris på xxx. Vill du veta mer, besök garmin.com/newmarine.

1 Satellitabonnemang krävs.

2 Besök Garmin.com/ble för mer information.

3 Besök Garmin.com/waterrating för mer information.

NOTERA: Vissa jurisdiktioner reglerar eller förbjuder användning av satellitkommunikationsenheter. Det är användarens ansvar att känna till och följa samtliga tillämpliga lagar i de jurisdiktioner där enheten är avsedd att användas.