Garmin® presenterar nya cykeldatorer med nya innovativa funktioner - Edge® 820 och Edge® Explore 820

Garmin kan idag stolt presentera Edge 820 och Edge Explore 820, kompakta och lättvikts cykeldatorer med GPS som ger lättförståelig data, cyklingspecifik navigation och nya funktionen GroupTrack1. Cyklister kan på ett enkelt sätt behålla kontakten med familj och vänner med de uppkopplade funktioner som finns i Edge 820 och Edge Explore 820 inklusive GroupTrack, som gör det möjligt för cyklister i en grupp att se varandra även då de kommer ifrån varandra. För att skapa en säkrare omgivning för cyklister är båda enheterna kompatibla med Varia™ cyklingsprodukter för ökad säkerhetsmedvetenhet och har inbyggd händelsedetektering2. Garmin cykelkarta finns förinstallerad med intressanta platser, cykelvänliga stigar och vägar och ännu mer. För cyklister som vill ha mer avancerad data erbjuder Edge 820 fysiologiska mätningar som VO2 max3, återhämtningsrådgivare, FTP och watts/kg, prestationsförhållande och avancerad cyklingdynamik4.

– Vi är extremt glada över att kunna tillföra detta nytillskott med innovativa Edge 820 och Edge Explore 820 till vårt redan omfattande sortiment av produkter inom cykling, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Oavsett om cyklister söker prestationsförbättringar och tävlingsmål eller är ute efter äventyr och turcykling kan Edge 820 och Edge Explore 820 erbjuda heltäckande funktionalitet som registrerar och visar den data som är viktig för dem.

Med Edge 820 och Edge Explore 820 kan cyklister enkelt hålla koll på de andra i gruppen. Funktionen GroupTrack erbjuder ökad situationsmedvetenhet genom att göra det möjligt för cyklister att cykla i sin egen hastighet och ändå ha koll på var de andra befinner sig. Försvinner en cyklist utom synhåll syns personen ändå på kartan. Ytterligare kartfunktionalitet är cyklingspecifik navigation med hjälp av den förinstallerade Garmin cykelkarta som ger guidning sväng för sväng, round-trip routing som ger dig ruttförslag och ruttplanering direkt i enheten. GPS, GLONASS och höjdmätare ger hög noggrannhet för den registrerade cyklingsdatan så att cyklister kan ha koll på hur långt, snabbt och högt de har kört.

Para ihop Edge 820 och Edge Explore 820 med Varia™ cykelprodukter för ökad säkerhetsmedvetenhet som inkluderar Varia bakåtseende radar, Varia Vision™ In-sight display och Varia smarta cykellampor. Dessutom har enheten en integrerad accelerometer för händelsedetektering som automatiskt skickar cyklistens position till de nödkontakter som finns registrerade. Enheten är också kompatibel med ANT+® sensorer, inklusive fart, kadens och pulsmätare.

Edge 820 och Edge Explore 820 är idealiska att cykla med oavsett väderförhållanden. Båda enheterna har en högupplöst kapacitiv 2,3” touchskärm som fungerar utmärkt även då det är blött och med handskar på. Sensorn för omgivande ljus på Edge 820 anpassar automatiskt ljusstyrkan så att den alltid är lätt att läsa av

Edge 820 är kompatibel med ANT+ kraftmätare, inklusive Vector™, den unika pedalbaserade kraftmätaren från Garmin som mäter total kraft, balans höger/vänster och kadens. Kan även integreras med ANT+ elektroniska växelsystem och ANT+ cykeltrainers. Användare kan få information om cyklingsdynamik för att kunna analysera sin form, inklusive var kraften skapas på pedalen och genom pedaltaget. Edge 820 ger också ett fler fysiologiska data då du lager till en pulsmätare; cyklingspecifik VO2 max tillsammans med återhämtningsrådgivare som analyserar deras data och talar om hur länge de bör vänta innan de ger sig på ett nytt hårt träningspass. Ytterligare prestationsdata inkluderar FTP och watts/kg samt utmaningar med Strava live segment.

GARMIN NORDIC SWEDEN AB

Tel: 031-794 00 00 | Fax: 031-794 00 99 | Uggledalsvägen 13 | 427 40 | Billdal

www.garmin.se

Kompatibilitet med Connect IQ™ gör att användare kan anpassa sin Edge 820 och Edge Explore 820 genom att kostnadsfritt ladda ner appar och datafält. Användare kan hålla sig uppkopplade då de är ute och cyklar via smartaviseringar om inkommande samtal, sms och andra aviseringar från en kompatibel smartphone5. Ytterligare uppkopplade funktioner är live track, delning på sociala medier och automatiska överföringar till Garmin Connect, ett kostnadsfritt community som tillhandahåller lättförståeliga grafer, tabeller, kartor och ännu mer som gör att användaren kan se sina framsteg och få en översikt över sina aktiviteter.

Edge 820 och Edge Explore 820 har en batteritid på upp till 15 timmar. Med det nya batterisparläget, som innebär att skärmen väcks till liv endast då användaren behöver se data men ändå registrerar hela turen, kan batteritiden förlängas med upp till 50%.

Edge 820 kommer att ha ett rek. ca pris på 4 299 kr eller 5 399 kr i ett paket med fartsensor, kadenssensor och pulsmätare. Edge Explore 820 kommer att ha ett rek. ca pris på 3 799 kr.

1 Då den är ihopparad med en kompatibel smartphone. GroupTrack kan spåra upp till 50 cyklister på en radie upp till 16 km

2 Händelsedetektering är avsedd för cykling på väg

3 Då den används tillsammans med kraftmätare och pulsmätare