Garmin® vívosmart® 3, en aktivitetsmätare med Elevate™ pulsmätning, VO2 max och stressnivå

Garmin presenterar idag vívosmart 3, en aktivitetsmätare1 i slimmad design och med en

dold display som endast visar sig när du behöver den. vívosmart 3 mäter din kondition och välmående genom att mäta din puls hela dygnet. Den registrerar även stress, VO2 Max och metabolisk ålder. Move IQ™ registrerar automatiskt dina aktiviteter och den nya profilen för styrketräning räknar dina repetitioner per automatik. vívosmart 3 har en batteritid på upp till fem dagar2, och kan användas både när du simmar och duschar.

– Hälsan blir allt viktigare för våra kunder och vi märker ett ökande intresse av att mäta och analysera hälsodata, säger Andrew Silver, produktchef för Garmin Fitness.

– Genom att få reda på saker som metabolisk ålder och stressnivå blir det enklare att se om man utvecklas i rätt riktning.

vívosmart 3 har två nya funktioner som ger dig en bättre förståelse för din kropps totala fysiska prestation. Det är den första produkten i Garmins vívo-familj som uppskattar VO2 Max, en mätbar indikation på din aerobiska förmåga som tidigare endast funnits tillgänglig i löparklockor. vívosmart 3 beräknar också din metaboliska ålder; baserat på din VO2 max, vilket gör det enkelt för dig att förstå om du gör framsteg i din kondition. Ju lägre din metaboliska ålder är jämfört med din verkliga ålder, desto bättre. Genom hård träning och motion, kan du öka din VO2 max och minska din metaboliska ålder. vívosmart 3 innehåller också en ny styrketräningsprofil som räknar dina repetitioner så du kan fokusera på din träning. Den håller också reda på antal set och även vilotider när du tränar med fria vikter och andra övningar. All data skickas till Garmin Connect ™ där den senare kan granskas i detalj.

För ett hälsosammare liv är det viktigt att både träna och ha balans i livet. vívosmart 3 mäter din puls dygnet runt med Garmin Elevate™ handledsbaserad pulsmätning1 och beräknar din stressnivå som visas som en kilformad graf i enheten. En längre tidslinje med stressnivå kan ses på Garmin Connect och hjälpa dig att identifiera mönster och göra livsstilsförändringar för att undvika eller bättre hantera stressframkallande situationer. Det finns också en andningsövning i vívosmart 3 som du kan använda för att sänka stressnivån.

Förutom att registrera steg, puls, antal trappor, kalorier, distans och sömn, mäter vívosmart 3 intensiva minuter och registrerar dina träningspass. Tack vare Garmin Move IQ™ behöver du inte oroa dig för att du skall glömma att starta eller stoppa en aktivitet för att få den registrerad. Move IQ känner automatiskt igen aktiviteter som promenader, löpning, cykling, simning eller crosstraining.

Vivosmart 3 synkar automatiskt med mobilappen Garmin Connect under dagen och sparar statistik för enkel åtkomst senare. I Garmin Connect, som är ett gratis online community, kan du analysera dina träningspass, styrketräningsaktiviteter, stress, sömnmönster och vara med på utmaningar och tävla mot vänner och vinna virtuella utmärkelser.

Uppkopplad mot din smartphone3 får du smarta aviseringar med vibrationslarm levererade till din vívosmart 3. Email, SMS, samtal, kalenderpåminnelser, appnotiser, sociala medier och andra notifikationer syns direkt på handleden. Du kan också styra musiken på din smartphone från vívosmart 3, skicka en signal för att hitta din borttappade smartphone och fjärrstyra en Garmin VIRB actionkamera. Den diskreta designen passar till de flesta stilar och funkar lika bra på kontoret som på gymmet. Enheten har en dold display som bara syns när den aktiveras via gester, alarm eller meddelanden. När den inte används, släcks skärmen.

vívosmart 3 finns tillgänglig nu i svart och lila till ett rekommenderat cirkapris på 1 599:-

1 Se garmin.com/ataccuracy

2 Batteritiden varierar beroende på användning och smartphone-modell