Perfekta förhållanden på ÖTILLÖ Swimrun Utö

Perfekta förhållanden på ÖTILLÖ Swimrun Utö

Nästan 650 tävlanden från 22 olika nationer tävlade i helgen i ÖTILLÖ swimrun Utö, årets andra deltävling i ÖTILLÖ World Series som Garmin är internationell sponsor till. I vackert väder tog de sig runt 43 km i det magiska landskapet runt ön Utö i Stockholms skärgård. Efter en extremt tight kamp mellan de tre bästa lagen vanns tävlingen av Team Garmin som består av George Bjälkemo och Pontus Lindberg på en tid på 4 timmar, 11 minuter och 22 sekunder. Det första mix-laget som jagade ledartrion tog en imponerande fjärdeplats totalt och slutade på 4:31:56. Det vinnande dam-laget Team Campz.com ledde hela tävlingen kom i mål på 5:06:45. Garmins andra lag med Michelle Nyström och Erik Fridolf som tävlade i mixklassen gjorde sin första tävling tillsammans och kom i mål på en imponerande tredjeplats.

– Det var lite stressande med ett så tight race hela vägen. Vi fick gräva djupt för att till slut rycka ifrån, säger George Bjälkemo, i Team Garmin.

– Det blev lite lättare när vi fick lite distans i slutet men det var kul att pusha varandra när vi låg så tätt tillsammans så länge.

ÖTILLÖ är en tuff swimrun-tävling i kombination med en fantastisk naturupplevelse och ÖTILLÖ Utö är ett tydligt exempel av hur utvecklingen och intresset för swimrun snabbt ökar. Även de tävlande deltagarnas utveckling innebär imponerande prestationer. De tre snabbaste lagen ledde en intensiv kamp och drev varandra till ett högt tempo runt den 43km långa banan. Slutligen lyckades Team Garmin dra ifrån och ta ledningen mot seger.

– Att vara Internationell sponsor till ÖTILLÖ och således vara en del av Swimrun-världen är viktigt för oss, säger Ida Enstedt, eventansvarig på Garmin Sverige Norden.

– Garmin är den enda klockleverantören som kan erbjuda swimrun-funktion i sina klockor och för att kunna utveckla den är det viktigt att ha nära kontakt med sporten och de som utövar den.

Den 43 km långa banan runt Utö och dess omgivningar är både vacker och utmanande. 37.6 km löpning på både grusväg, stigar, klippor och obanat med både branta backar och klättring. Simningarna på totalt 5.2 km är många. 19 st och flera är relativt korta. Det betyder totalt 39 övergångar mellan löpning och simning. Man tävlar tillsammans i par. Att vara snabb i och upp ur vattnet är nyckeln till att hålla uppe det totala tempot och för att spara tid så springer man i våtdräkt och simmar med skor.

8 team på ÖTILLÖ Swimrun Utö kvalificerar sig till ÖTILLÖ Swimrun World Championship 2017 som går av stapeln 4 september 2017 i Stockholms skärgård: 3 herr-, 3 mix- och 2 damteam.

Topp 3 resultat ÖTILLÖ Swimrun Utö, 28 maj 2017
Herr
1. Pontus Lindberg & George Bjälkemo (SWE), Team Garmin, 4:11:22
2. Jonas Ekman & Lars Ekman (SWE), Bröderna Bäver, 4:14:50