Gärsnäs nyheter Stockholm Furniture Fair 3-7 februari 2015

Gärsnäs nyheter 2015 ligger helt i linje med Gärsnäs filosofi att låta kunskap och hantverk tillsammans med fina och arbetade detaljer stråla ut i en hållbar helhet.

Den prisbelönta duon Färg & Blanche är aktuell med en uppsättning nya pallar, Jack och Elsa, som ett komplement till Emma-serien. Genom att använda det strumpklädda benpartiet som återkommande detalj kopplas pallarna till Emma och Emily. Fåtöljen Emma och karmstolen Emilys typiska leggings känns igen och håller den växande familjen samman.

- När vi började skissa framstod det som självklart att en kompletterande pall måste få ett eget uttryck och leva sitt eget liv. Vi funderade också på vad pallarna skulle heta och det kändes viktigt att ge pallarna individuella namn. Det var då vi kom att tänka på ägarparet Anna och Dags hundar som brukar vara i Gärsnäs showroom. Klart att pallarna skulle heta som dem, Elsa för den lilla och Jack för den stora, berättar Fredrik Färg & Emma Marga Blanche.

Färg & Blanche breddar också Emma-serien med Emily II. Nu kan den skönt omslutande karmstolen Emily också fås med snurrfot.

David Ericsson presenterar stolen Madonna, en lätt stol och karmstol i bok med tunna dimensioner. Inspirationen är delvis hämtad hos den italienska Chiavari-stolen och den svenska klassiska stegstolen för att i David Ericssons formgivning landa i perfekt harmoni av stadga och skörhet.

Designerduon Patrik Bengtsson & Pierre Sindre är aktuell med pallen PoP som är en fortsättning på serien för det aktivitetsbaserade kontoret. PoP är en funktionspall i trä med hög sitthöjd, avsedd för korta och långa sittningar vid exempelvis ett projektbord eller en bardisk. PoP är en massiv träpall med inbyggd gaskolv som gör den höj- och sänkbar. Finns att få med eller utan ryggstöd liksom med trä- eller stoppad sits.

David Regestam/Wingårdhs har formgivit den nya bordsserien Kolonn som karaktäriseras av ett skulpterat ben. Den skulpturala formen är funktionell, ger både stort stöd på golvet, smalnar av för att ge benutrymme och lätthet, för att sedan vidgas igen och bära bordskivan. Genom att addera flera kolonner kan man bygga hur långa bord som helst utan ben som är i vägen. Eventuell elektronik dras osynligt upp genom mittstammen.

Serien Zen av Åke Axelsson bygger på en konisk form som visat sig vara användbar på många olika sätt. Det senaste tillskottet är stolen Zen Conference V och VI. Avsaknaden av armstöd gör att den tar mindre plats och är lätt att komma i och ur. Som alltid när Åke Axelsson arbetar han utgått från att tillgodose olika behov och önskemål i en strävan mot det praktiska och funktionella.

Årets monter har gestaltats av Färg & Blanche som tagit fasta på det fina hantverket och träarbetet som är Gärsnäs signum parallellt som de velat lyfta fram Gärsnäs konstnärlighet och framåtanda.

Välkomna till Gärsnäs, monter A11:20, Stockholm Furniture Fair, 3-7 februari 2015