Madonna hos Gärsnäs på Stockholm Furniture Fair 2015

Gärsnäs lanserar stolen och karmstolen Madonna formgiven av David Ericsson på Stockholm Furniture Fair 2015.

Madonna är en lätt stol i bok med tunna dimensioner. Inspirationen är delvis hämtad hos den italienska Chiavari-stolen och den svenska klassiska stegstolen för att i David Ericssons formgivning landa i en perfekt harmoni av stadga och skörhet.

Gärsnäs möbelproduktion bygger på hantverkskunnande och tradition och fokus ligger på kvalitetsmöbler i trä. Tillverkningen sker i den egna fabriken i byn Gärsnäs på Österlen. Utöver ett gediget kvalitetstänkande finns en stark tro på förnyelse och David Ericssons stol Madonna ligger helt i linje med Gärsnäs filosofi att de fina och arbetade detaljern­a gör helheten.

Ju tunnare material ju svårare är det att tillverka en möbel. Det krävs hög precision och täta sammanfogningar för att uppnå stadga och varaktig hållbarhet. Gärsnäs antog utmaningen och gläder sig åt att kunna presentera en estetiskt och kvalitetsmässigt hållbar stol värdig en madonna.

Fördjupning:

Bakgrunden till Madonna är kopplad till det danska slottet Christiansborg som förra året bjöd in till en tävling i att skapa en ny stol ämnad för slottets representationsmiddagar. Den tidigare uppsättningen Chiavari-stolar, i folkmun kallad ”guldstolen” började bli utsliten. Trots flera tävlingsbidrag beställde slottet inte någon ny stol. David Ericsson slogs av tanken att om den store formgivaren Hans J. Wegner hade levt hade han givetvis ritat ett förslag.

När Hans J. Wegner förra året fyllde 100 år och firades med stor jubileumsutställning på Sønderjyllands Konstmuseum i Tønder bjöd man från museets sida in en designer från varje nordiskt land för att både representera samtiden och formge en möbel. Sverige företräddes av Ericsson som ritade den ”nya” officiella stolen till Danmarks fina middagar. Hans förslag resulterade i Madonna.

David Ericsson gick ut Carl Malmstensskolan 2010 och driver sedan dess egen studio varvat med tjänsten som gästlärare på Carl Malmstensskolan.